Hoppa till huvudinnehållet

Supermarket I Årjäng AB redovisar miljonutdelning till ägarna

Publicerad:

Företaget är i mål med sin årsredovisning. Så här ser det ut. Omsättningen i företaget är drygt 122 miljoner kronor, en ökning med 11,8 procent. Resultatet före skatt är lägre än föregående år, omkring tre och en halv miljoner kronor mot cirka 6,3 miljoner kronor.

Rörelseresultatet sjunker med knappt 1,4 miljoner kronor till ungefär 2,7 miljoner kronor.

Totalt ger det en rörelsemarginal på 2,2 procent, som är lägre än 2021. Då var rörelsemarginalen 3,7 procent.

I jämförelse är rörelsemarginalen i snitt för svenska företag 8,6 procent, enligt de senaste uppgifterna från SCB. I branschen detaljhandel utom med motorfordon och motorcyklar är motsvarande snitt 3,8 procent. Noteras ska att företaget är ett av två i koncernen och att varje företags resultat officiellt rapporteras för sig. Moderbolag är Noréns i Årjäng AB.

Fakta om Supermarket I Årjäng

Supermarket I Årjäng grundades 1995. Bolagets huvudbransch är livsmedelshandel med brett sortiment, ej varuhus eller stormarknad. Företaget är ett av två i koncernen där Noréns i Årjäng AB är moderbolag. Redovisningsperioden löper från februari till januari.

Företaget har 25 anställda, enligt årsredovisningen, vilket är en fler än föregående redovisningsår.

Vd är Hans Urban Eriksson (60), medan Lennart Bengt Eriksson (56) är styrelseordförande.

Så ser branschtoppen ut

Sett till omsättning är Supermarket I Årjäng det 13:e största företaget inom sin specifika bransch i Värmland, som är livsmedelshandel med brett sortiment, ej varuhus eller stormarknad.

Företaget är också det 340:e största i landet. Det finns 76 företag i samma bransch i Värmland.

Översikten här under visar topplistan i den aktuella branschen, sorterat efter omsättning. Upplysningarna är hämtade från senaste registrerade årsredovisningen, och kommer fortlöpande att ändra sig när nya årsredovisningar kommer in.

Artikeltaggar

BokslutNäringslivVärmlands län

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.