Hoppa till huvudinnehållet

Här kör folk för fort – nya kameror sätts upp

Publicerad:
Reporter Johan Lindahl
Johan Lindahl
johan.lindahl@dalslanningen.se
Foto: Oscar Olsson/TT

Just nu håller Trafikverket på att sätta upp fyra nya fartkameror på väg 173 mellan Frändefors och Stigen. Den sträckan uppfyller flera kriterier – bland annat att folk kör för fort.

– De sträckor som bedöms ge mest nytta väljs ut, säger Eva Lundberg, senior utredningsledare inom trafiksäkerhet på Trafikverket.

Den som kör på väg 173 mellan Frändefors och Stigen har säkert noterat de asfaltsarbeten som gjorts de senaste veckorna.

Resultatet är ett flertal asfaltsfickor med uppstickande stolpar i. Det är Trafikverket som håller på att sätta upp fyra fartkameror – två i vardera riktning.

Det håller på att förberedas för fartkameror på väg 173 mellan Stigen och Frändefors.
Det håller på att förberedas för fartkameror på väg 173 mellan Stigen och Frändefors. Foto: Johan Lindahl

Det är en väg som fyller kriterierna, menar Eva Lundberg, senior utredningsledare inom trafiksäkerhet på Trafikverket.

– Det finns en begränsning kring hur många kameror som kan etableras årligen, så de sträckor som bedöms ge mest nytta, alltså minska antalet döda och allvarligt skadade, väljs ut, säger hon.

Folk kör för fort

Bland annat att det ska vara en väg där bilister kör fortare än tillåtet.

Eva Lundberg, Trafikverket.
Eva Lundberg, Trafikverket.

– Det ska vara en medelhastighet som överstiger gällande hastighetsgräns och ett flöde på mer än 3 000 fordon per dygn på vägar utan mitträcken, säger Eva Lundberg.

Även på väg 172 i höjd med Dagsholms golfklubb sätts det upp två kameror, en i vardera riktning.

När kamerorna sätts på plats kan hon dock inte svara på. Det beror på när man kan drar el till stolparna, och det beror på hur snabbt man kan få tillstånd av ägaren till elnätet, förklarar Eva Lundberg.

Idag finns cirka 2 400 fartkameror på statliga vägar. 2006 fanns det 644 stycken. Enligt Trafikverket räddar de ungefär 20 liv per år. Väg- och transportforskningsinstitutet har gjort mätningar som visar att dödsolyckorna minskat med 20–30 procent på sträckor med trafiksäkerhetskameror.

Artikeltaggar

FordonFrändeforsTrafikTrafikverket

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.