Hoppa till huvudinnehållet

Tre timmar restid och överfulla bussar vardag för gymnasielever

Publicerad:
Reporter Mattias Modéen
Mattias Modéen
mattias.modeen@dalslanningen.se
Ida Andersson, Amanda Eriksson och Vincent Karlsson åker buss från Ed till Karlbergsgymnasiet i Åmål varje dag. Restiden har nära nog fördubblats sedan förra året. Dessutom är bussarna överfulla och resenärer tvingas ibland stå flera mil i bussen.
Ida Andersson, Amanda Eriksson och Vincent Karlsson åker buss från Ed till Karlbergsgymnasiet i Åmål varje dag. Restiden har nära nog fördubblats sedan förra året. Dessutom är bussarna överfulla och resenärer tvingas ibland stå flera mil i bussen. Foto: Mattias Modéen

Västtrafik lade om trafiken i Dalsland inför skolstarten. Bland annat drogs direktbussen för gymnasieungdomar från Ed till Åmål in. Syftet var att möta resenärers behov på ett bättre sätt. Men skolungdomarna tycker att allting blivit sämre.

Förra läsåret tog det mindre än en timme att ta sig från Ed till Karlberggymnasiet i Åmål med buss. Nu tar det närmare en timme och 45 minuter. Anledningen är att Västtrafik dragit in direktbussen för gymnasieungdomarna, som nu får åka med den ordinarie bussen på morgonen. Den går från Ed till Bengtsfors, där den hämtar upp fler resenärer. Utöver att restiden blir mycket längre, blir följden även att bussarna ofta är överfulla och resenärer ibland måste stå flera mil i bussen innan de är framme i Åmål.

Tre timmar i buss

Nu slår gymnasieungdomarna larm. Ida Andersson går andra året på Karlberggymnasiet och är en av totalt omkring 50 gymnasieelever från Ed som spenderar mer än totalt tre timmar i buss till och från Åmål varje dag, drygt en och en halv timme per resväg.

– Västtrafik påstår att man gjort förändringen för att det ska bli enklare för resenärer. Men om det betyder att folk ska stå upp i bussarna, så är inte det någon bra förändring. Det är ingen säker resa, säger Ida Andersson, som pendlar från Ed till gymnasiet i Åmål varje dag.

Hon fortsätter:

– Det känns svårt att förstå varför man gjort den här förändringen överhuvudtaget. Direktbussen har gått i åtta år, det har varit många som åkt den – inte bara skolungdomar, även folk som pendlat till sitt jobb i Åmål. Det har fungerat bra och det har varit mycket folk även i direktbussen.

Vincent Karlsson, Amanda Eriksson och Ida Andersson hoppar av bussen i Ed strax efter klockan 17.15 en vanlig skoldag.
Vincent Karlsson, Amanda Eriksson och Ida Andersson hoppar av bussen i Ed strax efter klockan 17.15 en vanlig skoldag. Foto: Mattias Modéen

”Knökfullt”

Amanda Eriksson, som även hon går andra året på Karlberggymnasiet, beskriver hur en vanlig dag till skolan ser ut.

– Jag stiger upp halv sex på morgonen. Det är en halvtimme tidigare än förra året. Sedan går bussen klockan sju och vi är framme vid skolan strax efter halv nio. Det är ofta helt knökfullt och framför allt får de som kliver på i Bengtsfors ofta stå hela vägen in till Åmål.

Hemresan är inte enklare. Även då går bussen via Bengtsfors.

– Förut, när det gick direktbuss från skolan, var vi hemma i Ed vid halv fem. Nu är vi hemma ungefär kvart över fem. Då är man väldigt trött och man orkar inte umgås så mycket med kompisar innan man ska lägga sig. Jag skulle verkligen inte säga att Västtrafik möter resenärers behov på ett bättre sätt med de här förändringarna.

Ida Andersson, Amanda Eriksson och Vincent Karlsson åker buss från Ed till Karlbergsgymnasiet i Åmål varje dag. Restiderna är långa och det är tidig kväll när de kommer hem till Ed igen efter en skoldag.
Ida Andersson, Amanda Eriksson och Vincent Karlsson åker buss från Ed till Karlbergsgymnasiet i Åmål varje dag. Restiderna är långa och det är tidig kväll när de kommer hem till Ed igen efter en skoldag. Foto: Mattias Modéen

Svårt att orka med

Vincent Karlsson delar den bilden.

– Det får en negativ påverkan på allting. Man blir väldigt trött. Vi är till exempel många som tränar fotboll i Ed efter skolan och nu när träningarna börjar tidigare på hösten, eftersom det blir mörkt på kvällarna, hinner man inte alltid äta innan träningen.

Han tror att förändringen riskerar att slå även mot gymnasiet.

– På sikt kommer den förändring som Västtrafik gjort med bussarna att få en negativ inverkan på Karlbergsgymnasiet. Det är ett väldigt bra gymnasium, men när det tar så här lång tid att komma till gymnasiet kanske det blir så att andra som ska börja gymnasiet inte söker dit.

Kan ni använda den tid ni får extra i bussen på något bra sätt? Plugga till exempel?

– Det är inte lätt alltså, eftersom det är så fullt i bussarna och man ibland får stå i bussen. Ofta är det även ganska hög ljudnivå. Dessutom är man väldigt trött, då man stigit upp så tidigt på morgonen, säger Vincent Karlsson.

Kritik från gymnasieskolan

Även från Karlbergsgymnasiets ledning är reaktionerna på den indragna bussturen starka. Mats Aronsson är verksamhetschef.

– Det här är helt nytt för i år. Vi fick ett mejl i samband med terminsstarten, utan någon som helst framförhållning. Från Västtrafik säger man att man valt att sätta in bussar på det sätt som gynnar flest resenärer. Då ställer jag frågan, vilka avgångar är lika välfyllda som direktbussen från Ed? Jag är jättenyfiken på vilka svar Västtrafik har på vilka linjer som är mer belagda än vad direktbussen med fler än 50 ungdomar från Ed var. Jag är även nyfiken på att få svar på hur förstärkningstrafiken prioriteras och på vilka grunder prioriteringarna görs.

Mats Aronsson berättar att det även finns andra problem med busstrafiken för gymnasieungdomarna.

– Det handlar om bussar som inte väntar på anslutningsbussar eller som bara kör förbi elever. Vi har haft återkommande problem med sådant här. För mig som inte är i branschen är det svårt att förstå att en intern kommunikation kan vara så bristfällig.

Över 800 elever går på Karlbergsgymnasiet i Åmål, som varje år tar emot elever från flera olika kommuner.
Över 800 elever går på Karlbergsgymnasiet i Åmål, som varje år tar emot elever från flera olika kommuner. Foto: Karin Olsson

Krånglig kommunikation

Tidigare har Mats Aronsson kunnat höra av sig direkt till Vybuss, som ansvarar för skoltrafiken, om den här typen av problem. Då har det löst sig, även om det bland tagit lite tid. Nu ska kommunikationen istället gå via Västtrafik.

– Vybuss har haft den här trafiken väldigt länge och har all kunskap kring hur det fungerat tidigare år. Då har vi kunnat lösa sådana här problem genom att kommunicera, så att eleverna kommer till och från skolan som de ska. Nu uppmanas jag att inte ta den här kontakten längre.

Mats Aronsson fortsätter.

– Istället menar Västtrafik att eleverna ska vända sig till deras kundtjänst. Det känns inte seriöst att be ungdomar ställa sig i telefonkö på det sättet eller skriva mejl. Visst, det kan vara bra att eleverna kontaktar Västtrafik och får reseersättning, men det har varit avgörande att skolan och dess personal hjälpt till och kontaktat Vy Buss så att de kunnat vända och hämta elever de kört förbi.

Andreas Nilsson, M, är kommunstyrelsens ordförande i Dals-Ed.
Andreas Nilsson, M, är kommunstyrelsens ordförande i Dals-Ed. Foto: Mattias Modéen

Politiska reaktioner

Även från politiskt håll är ilskan stor över de förändringar som blivit. De tre kommunalråden i Bengtsfors, Åmål och Dals-Ed har gjort gemensam sak och försökt uppvakta Västtrafik för att få en lösning på situationen. Dock har svaren uteblivit.

Andreas Nilsson (M), är kommunalråd i Dals-Eds kommun.

– Vi får samtal från arga föräldrar som tycker att situationen är ohållbar. Det tycker vi också att den är och det är vi helt överens inom politiken här i Dals-Ed. Ingen ska behöva pendla tre timmar i buss varje dag när en sådan här situation borde gå att lösa. Det händer även att elever kommer för sent till skolan, trots att de åker mycket tidigare till skolan än förra året.

Inga svar från Västtrafik

Dalslänningen har också sökt svar hos Västtrafik på hur situationen ska lösas. Men det enda svar Västtrafik ger kommer via pressavdelningen, som säger att det pågår en utvärdering som skulle varit klar senast den 13 september. Efter det ska det hållas ett internt möte inom Västtrafik för att utvärdera förstärkningstrafiken, innan det tas kontakt med de berörda kommunerna.

Enligt uppgifter till Dalslänningen planeras ett styrelsemöte i Västtrafik den 22 september.

Ryter ifrån:”Vi ser att det måste till en förändring snarast, helst igår”Rejält busstrul första skolveckan: ”Mänskliga faktorn”

Här är några av de frågor Dalslänningen ville ställa till de ansvariga på Västtrafik – men som vi inte fick svar på:

Handlar förändringarna om att Västtrafik behöver spara pengar?

Vad tänker ni om att bussen blir överfull när den går från Ed, via Bengtsfors för att hämta fler elever och sedan vidare till Karlbergsgymnasiet och tvärtom på vägen hem?

Elever vittnar om överfulla bussar i stort sett varje dag och att man får stå flera mil i bussen. Är det okej?

Kommunernas ledande politiker i Åmål, Bengtsfors och Ed har alla tagit kontakt med er för att försöka få bukt på de här problemen, t ex på så sätt att direktlinjen Ed-Karlbergsgymnasiet återinförs, eller att problemen rättas till på annat sätt. Vad säger ni på Västtrafik om de kraven?

Vad vi förstår har Västtrafik möte den här veckan och även ett möte i nästa vecka. Kommer frågan gällande den indragna direktlinjen upp då? Vilka beslut kan man i så fall förvänta sig kring den frågan?

På hemsidan skriver ni den 21 augusti att trafiken i Dalsland görs om för att bättre möte resenärernas behov. Har ni lyckats med det?

Artikeltaggar

BengtsforsBusstrafikDals-Eds kommunEdKarlbergsgymnasietSkola och utbildningÅmål

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.