Hoppa till huvudinnehållet

Rutinerat rallyteam redo för start – dags för Dalslandsrallyt

Publicerad:
Stefan Ottosson och Martin Häggman står tillsammans med 100 andra anmälda ekipage, på startlinjen till Dalslandsrallyt till helgen.
Stefan Ottosson och Martin Häggman står tillsammans med 100 andra anmälda ekipage, på startlinjen till Dalslandsrallyt till helgen. Foto: Helena Eriksson

Den andre september anordnas Dalslandsrallyt i Bäckefors. Martin Häggman och Stefan Ottosson är några som kommer att delta i tävlingen. Det är en comeback för dem efter ett uppehåll i tävlandet på 22 år. De känner varandra utan och innan och det är den goda kemin som gör att det funkar så bra.

– Vi körde båda i början av 1990-talet. Sedan började jag åka med Martin i stället, berättar Stefan Ottosson.

Det var runt 1994 som han valde att bli kartläsare i stället, eller co-driver som det heter. De deltog i tävlingar tillsammans runt om i hela Västsverige, mest på asfalt, och det blev en hel del vinster för duon. Nu åker de mest för nöjes skull.

– Vi känner igen många som vi körde mot på 1990-talet och de tycker att det är kul att vi är med igen, berättar Martin.

Nu ska de köra en hemmatävling, och det är inte alltid en fördel. Eftersom de känner till dessa vägar så väl är det lätt att tro att de kan alla kurvor, men att köra dem i tävlingshastighet är en helt annan sak.

Bättre bilar

På 1990-talet tävlade de med en Ford Escort. Idag är det en Volvo 940 som gäller med en toppfart på runt 200 kilometer i timmen.

Efter ett litet kort uppehåll på 22 år kör Martin Häggman och Stefan Ottosson tillsammans igen.
Efter ett litet kort uppehåll på 22 år kör Martin Häggman och Stefan Ottosson tillsammans igen. Foto: Helena Eriksson

– Det har hänt otroligt mycket på det här åren. Idag är det bara karossen som liknar en vanlig Volvo. Resten är specialutrustning, berättar Stefan.

Förr i tiden när de tävlade kunde de hämta reservdelar från någon gård i närheten. Då följde servicebilen med och lagade det som gick sönder längs vägen. Det var både farligt och dyrt. Idag kör deltagarna fyra sträckor och sedan åker de in på en serviceplats i 30 minuter, vilket är betydligt bättre, menar de. Inte minst för miljön.

Bra med erfarenhet

Det kan vara svårt för Martin och Stefan att få tillfällen att öva inför en tävling eftersom de inte kan köra på allmänna vägar. Den träning de får är på klubbmästerskap och andra mindre tävlingar.

En tävling i Åmål 1993 som Martin Häggman och Stefan Ottosson deltog i. Då körde de denna gula Ford Escort.
En tävling i Åmål 1993 som Martin Häggman och Stefan Ottosson deltog i. Då körde de denna gula Ford Escort. Foto: Helena Eriksson

– Det första är att bara lära oss köra igen och få upp farten i bilen, men det har känts jättebra det lilla vi kört. Bilen är otroligt lättkörd och farten kommer mer och mer efter varje lopp, säger Martin.

Målet är att försöka hänga med de bästa i klass H som de ska delta i.

– Det är det att vi ska våga också. De yngre killarna lägger hjärnan på ett annat ställe och då är det inte lätt att hänga med. Men de gör ju sina misstag med och dem har vi redan gjort, skrattar Stefan och Martin håller med.

– Vi har blivit förståndigare med åldern och vi försöker att inte vara dumdristiga. Vi kallar oss JSM Rullator Rallyteam på Facebook, berättar Martin.

Kör efter noter

Martin och Stefan har gått över till något som heter siffernoter. Det är en utmaning eftersom det gäller att båda ha koll på vad noterna står för, vilket håll det svänger åt och hur mycket det svänger.

Idag kör duon en Volvo 940 med en toppfart på runt 200 kilometer i timmen.
Idag kör duon en Volvo 940 med en toppfart på runt 200 kilometer i timmen. Foto: Helena Eriksson

– Säger Stefan en av dessa siffror för sent så kör jag av vägen, konstaterar Martin.

Han tycker att Stefan gör 75 procent av jobbet eftersom han ska ha koll på alla tider också.

– Han rabblar noterna otroligt snabbt. Det bara smattrar, och är det ett farligare parti så höjer han rösten. Ibland höjer han till och med handen, säger Martin.

Förutom Dalslandsrallyt ska de tävla i Trollhättan i slutet av september. Totalt siktar de på att vara med i mellan fem och sex tävlingar i år.

Det är dock dyrt att köra och Martin bekostar allt själv. Han gör även alla reparationer på bilen själv. De önskar att de hade en sponsor som tog en del av kostnaderna. Då skulle de kunna vara med i fler tävlingar.

När Peo Johansson var 14 år hängde han med Erik Berger till Karlskoga racerbana och sedan dess har motorsport varit ett stort intresse.
När Peo Johansson var 14 år hängde han med Erik Berger till Karlskoga racerbana och sedan dess har motorsport varit ett stort intresse. Foto: Helena Eriksson

– Vi har så väldigt roligt ihop och så är det kul att komma ut och träffa folk, och ge publiken en liten sladd, säger Martin med ett leende.

Chefen för banan

Peo Johansson, från Bengtsfors motorklubb är ban-chef för Dalslandsrallyt.

– Jag har varit intresserad av motorsport sedan jag var 14 år och följde med Erik Berger till Karlskoga racerbana, berättar Peo.

Anledningen till att tävlingen blev av är för att de blev kontaktade av en annan klubb som heter Rally Classic som gärna ville ha en tävling i Dalsland. De har många tävlingar på hemmaplan men nu ville de köra en tävling på andra sidan Vättern, och så blev det.

Ett bra samarbete

Bengtsfors motorklubb är huvudansvarig, men Åmåls motorklubb och Dalslands motorklubb är medansvariga. Peo och den övriga tävlingskommittén har haft fullt upp med tillstånd, anmälningar och annat. Alla jobbar ideellt och ställer upp för att de brinner för sin sport. Det är cirka 140 funktionärer totalt som under tävlingsdagarna ska veta exakt vad just de ska göra.

Peo Johansson, från Bengtsfors motorklubb, är banchef för Dalslandsrallyt. Han har varit tävlingsledare i många år.
Peo Johansson, från Bengtsfors motorklubb, är banchef för Dalslandsrallyt. Han har varit tävlingsledare i många år. Foto: Helena Eriksson

Banan är 18 mil totalt med fartsträckor på cirka fyra mil och specialsträckor. Snittfarten ligger på 120 och om det går fortare än tillåtet så blir sträckan struken.

Allt dyrare bilar

De team som satsar internationellt och kör fyrhjulsdrivna bilar med turbo, kör i en helt egen dimension. Deras bilar kan kosta en miljon och uppåt. Martin tycker på ett sätt att det var bättre förr när alla hade råd att skaffa sig en hyfsad bil att tävla med. Det finns dock enklare klasser även idag, där bilarna inte är lika trimmade och inte heller lika dyra. Volvo Original cup är en sådan klass som kan vara bra att börja med, menar Peo.

Många anmälda

Några av sträckorna i tävlingen är de samma som kördes vid Midnattsloppet 2008 och 2009. Det kommer tävlande från hela Sverige, och några från Norge. Deltagarna tävlar inbördes i sin klass och varje klass har sin klassvinnare. Totalt är det åtta klasser, och efter att alla tävlingar körts utses en totalvinnare. Start och mål för de olika klasserna är vid Facklan i Bäckefors. Totalt är 101 bilar anmälda till tävlingen.

Intervju med Martin Häggman och Stefan Ottosson som ska köra rallyt, samt med Peo Johnsson, Bengtsfors motorklubb, som är banchef för tävlingen.
Intervju med Martin Häggman och Stefan Ottosson som ska köra rallyt, samt med Peo Johnsson, Bengtsfors motorklubb, som är banchef för tävlingen. Foto: Helena Eriksson

Artikeltaggar

ÅmålAnmälningarBäckeforsBengtsforsDalslandFacebookMotorsportSport

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.