Hoppa till huvudinnehållet

REPLIK: Svårt att få till en fungerande hållplats

Publicerad:
Att få till en fungerande hållplats i Billingsfors är inte helt enkelt, menar skribenterna.
Att få till en fungerande hållplats i Billingsfors är inte helt enkelt, menar skribenterna. Foto: Britt-Marie Erlandsson

Svar på insändare under namnet ”Stretchmaster” 30 maj -23

Både Bengtsfors kommun och DVVJ har under en längre tid försökt få till en fungerande hållplats i Billingsfors, men detta har inte hittills lyckats.

Frågan är komplicerad genom att det är Trafikverket som förfogar över området och det är tågföretaget BLS, som numera är trafikutövare och därmed ansvariga för att trafiken sker på ett säkert sätt. Om en olycka skulle inträffa är det givetvis tragiskt för den det drabbar, men det är också förknippat med ett skadeståndsansvar för den ansvarige trafikutövaren.

DVVJ har även ett krav på att ha tillgång till en erfaren säkerhetsexpert som ger oss direktiv i säkerhetsfrågor. Rådet från denna person, Bengt Hultin Järnvägshuset AB, är följande:

”BLS är det järnvägsföretag som kör trafiken och är de som är ytterst ansvariga i detta fall och deras bedömning är att det, under rådande omständigheter, inte är tillåtet att göra uppehåll för resandetågen i Billingsfors. Jag stödjer detta helt och hållet. Den plats som fram till nu har använts för av- och påstigning har med tiden hamnat i ett område som används för lastning och lossning av gods och är därför inte lämpligt att varken passera eller befinna sig i. Lösningen är att bygga en separat hållplats utanför lastområdet”

Det som både kommunen och DVVJ nu anser vara den mest framkomliga vägen är att bygga en hållplats alldeles norr om korsningen mellan väg 172 och järnvägen. Där har det tidigare funnits en hållplats och vår gemensamma bedömning har varit att detta skulle kunna åstadkommas redan inför kommande sommarsäsong. Vår diskussion med Trafikverket om olika alternativ pågår in i det sista för att hitta en acceptabel lösning så fort som möjligt, men Trafikverkets tydliga hållning har hittills varit att det först måste till en så kallad åtgärdsvalsstudie, vilken beräknas kunna genomföras under 2024.

Lisbeth Berglöv, Marie-Therese Harfouche, ordförande resp vice ordförande Stiftelsen Dal Västra Värmlands Järnväg

”För oss finns inget samhällsvärde att satsa pengar när vi inte kan gå på tåget”

Artikeltaggar

Bengtsfors kommunBillingsforsBLS AGDVVJMarie-Therese HarfoucheOlyckor och katastroferTrafikTrafikverketVärmlands län

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.