Hoppa till huvudinnehållet

BILDSPECIAL: Far och dotter kör mc-rally tillsammans: ”Det är mer känsla”

Publicerad:
Far och dotter, Lars "Malke" Hjälmberg och Katarina Bergling, båda engagerade i MC-Veteranerna Sverige, rullade fram på de dalsländska vägarna när Rally på Dal arrangerades i lördags.
Far och dotter, Lars "Malke" Hjälmberg och Katarina Bergling, båda engagerade i MC-Veteranerna Sverige, rullade fram på de dalsländska vägarna när Rally på Dal arrangerades i lördags. Foto: Helena Lindgren
  • Foto: Helena Lindgren
  • Foto: Helena Lindgren
  • Foto: Helena Lindgren
  • Foto: Helena Lindgren
  • Foto: Helena Lindgren
  • Kjell Enarsson.
    Kjell Enarsson. Foto: Helena Lindgren
  • Årets priser var en landskapsbild av Dalsland.
    Årets priser var en landskapsbild av Dalsland. Foto: Helena Lindgren
  • Foto: Helena Lindgren
  • Kent Engblom, Fjällbacka, körde Rally på Dal för första gången med en Adler MB 250 från 1955. ”Min morbror köpte den 1994 och sedan dess har den varit nedplockad. Det tog cirka två och en halv månad att renovera den och förra året kunde jag besiktiga den”.
    Kent Engblom, Fjällbacka, körde Rally på Dal för första gången med en Adler MB 250 från 1955. ”Min morbror köpte den 1994 och sedan dess har den varit nedplockad. Det tog… Foto: Helena Lindgren
  • Foto: Helena Lindgren
  • Foto: Helena Lindgren
  • Bengt Jansson, Ed, deltog med en Indian från 1947. ”När jag hittade den låg den nedpackad i cirka tio lådor i Rävmarken”, berättar Bengt.
    Bengt Jansson, Ed, deltog med en Indian från 1947. ”När jag hittade den låg den nedpackad i cirka tio lådor i Rävmarken”, berättar Bengt. Foto: Helena Lindgren
  • Foto: Helena Lindgren

Katarina Bergling och Lars Hjälmberg har funnit ett gemensamt intresse. Far och dotter kör motorcykel tillsammans, men inte på vilken hoj som helst. Det ska vara en veteran.

– Det är mer känsla i en gammal mc, säger Katarina Bergling, som i lördags, tillsammans med sin far, medverkade på Rally på Dal.

De drar fram sina motorcyklar i väntan på att få starta. På parkeringen utanför bensinstationen i Ed har det samlats många fina rariteter, vissa med mer patina än andra.

Det snackas om årsmodeller, hur länge motorcyklarna varit nedplockade innan de fick se dagens ljus igen samt hur många timmar renoveringar tagit. Rallyt lockar också många besökare som minns tillbaka på ungdomen när de själva rullade runt på en liknande hoj.

Drygt 70 ekipage deltog i årets Rally på Dal.
Drygt 70 ekipage deltog i årets Rally på Dal. Foto: Helena Lindgren

– Det är hans fel, svarar Katarina Bergling, Täby, på frågan var hon har fått intresset för motorcyklar från.

För dagen kör hon en NSU Max från 1955, en motorcykel som hon har deltagit i cirka tio mc-rallyn med. Hennes far, Lars ”Malke” Hjälmberg, från Husberg, kör en MZ från 1982.

– Den är östtysk och ganska ovanlig i Sverige, säger han.

Känslan är en gemensam nämnare för varför de väljer att köra just veteraner.

– Det är ett annat ljud i de här motorerna, man kan behöva växla ner för att komma uppför en backe, det är helt enkelt en annan känsla, säger Katarina Bergling.

Det låg otaliga timmar jobb bakom flera av motorcyklarna som deltog under lördagen.
Det låg otaliga timmar jobb bakom flera av motorcyklarna som deltog under lördagen. Foto: Helena Lindgren

De såg båda fram emot att rulla runt i det fina vädret på de dalsländska vägarna.

– Rally på Dal har ett bra rykte. Det är framförallt sällskapet som gör det roligt att medverka i ett sådant här rally och i dag är det ju också det fina vädret, säger Katarina Bergling.

Det var bara 54 anmälda dagen innan Rally på Dal skulle anordnas, men solskenet bidrog till att fler ekipage med veteranålder dök upp under lördagen på parkeringen vid bensinstationen i Ed.

– Vi är uppe i över 70 deltagare, säger Kjell Enarsson från arrangörsklubben MCV Bohus/Dal.

Kjell Enarsson still going strong.
Kjell Enarsson still going strong. Foto: Helena Lindgren

Det var första gången efter pandemin som föreningen kunde arrangera rallyt igen. Deltagarna hade fyra stopp framför sig – Dalslands aktiviteter, Ödskölts kyrka, Bäckefors och Anebro bygdegård – där det skulle genomföra olika uppgifter för att samla poäng.

Flest poäng tog hem segern.

Artikeltaggar

BäckeforsDalslandMotorcyklarÖdskölts kyrkaParkeringRallyTrafik

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.