Håkan utsattes för två bedrägeriförsök på kort tid – varnar andra: ”Gör som jag”

Publicerad:
Håkan Sandberg uppmanar till vaksamhet mot misstänkta telefonbedragare. Foto: Andreas Dagström

Håkan Sandberg har blivit utsatt för ett par listiga bedrägeriförsök på kort tid. Båda gångerna försökte någon eller några lura honom att lämna sina bankuppgifter över telefonen. Tillsammans med polisen uppmanar han nu andra till vaksamhet.

– Jag är säkert inte den enda som blivit utsatt för bedrägeriförsök.

Håkan Sandberg, företagare och tidigare lokalpolitiker i Åmål, vill genom att exemplifiera med sig själv höja ett varningens finger.

Två gånger om undvek han fullbordat bedrägeri tack vare eftertänksamhet och faktakoll.

– Den som ringde mig lät väldigt vederhäftig. En person hade nog lätt kunnat bli lurad.

Behövde inget lån

Första försöket inträffade för några månader sedan. Bedragare sa att banken som han påstod sig arbeta för hade fått in en ansökan om kredit på ett antal hundra tusen kronor och att han ville ha mer bakgrundsinformation.

Totalt två samtal blev det i ärendet, det ena från ett Västeråsnummer, det andra från ett Stockholmsnummer, innan Håkan Sandberg satte stopp.

– Jag sa att jag inte har något behov av att låna pengar.

Personen fanns inte

Det andra bedrägeriförsöket, som polisanmäldes i måndags, riktades mot Sandbergs företag.

Personen i telefonen hävdade att han representerade ett inkassobolag. Vidare hävdades att någon med tillgång till Sandbergs bank-id beställt en dator till en Göteborgsadress, utan att betala.

– Jag forskade i detta och fann att inkassobolaget inte har någon anställd som heter på det viset personen i telefonen kallade sig. Det fanns inte heller något fakturanummer som stämde överens med det jag fått. Då förstod jag att det var ett bedrägeriförsök.

Kraftig ökning

Kommunpolis Peter Torstensson säger att händelser av det här slaget ökar över hela landet.

– Bedragarna blir mer och mer förslagna och vi ser att man i dag till exempel jobbar två, tre personer ihop vid ett telefonbedrägeri, där man ringer om till exempel en beställning som någon uppges ha gjort och där man sen kopplas vidare till ”säkerhetsavdelning” och sen en tredje gång till ”banken”, säger Peter Torstensson och fortsätter:

– Man har i förväg rekat personnummer, telefonnummer, ibland vilken bank man har med mera. Man uppmanas logga in med bank-ID för att stoppa att pengar överförs och det påstås av bedragarna att man har utsatts för ett bedrägeri som man nu ska få hjälp att stoppa och att det är bråttom för att förhindra överföring av pengar.

Kommunpolis Peter Torstensson är frustrerad över att människor, trots upprepade varningar, fortsätter att drabbas av telefonbedrägerier och bli lurade.
Kommunpolis Peter Torstensson är frustrerad över att människor, trots upprepade varningar, fortsätter att drabbas av telefonbedrägerier och bli lurade. Foto: Britt-Marie Erlandsson

Finns det några generella tips att tänka på för att slippa bli lurad?

– Ett enkelt och enda förebyggande budskap: Gå aldrig in på ditt bank-ID på uppmaning av någon som säger sig ringa från en bank, polis eller annat. Lägg på direkt! Vi har uppmanat folk gällande detta över ett år säkert men ändå fortsätter man regelbundet att trilla dit på dessa bedrägerier med bank-ID. Det är minst sagt frustrerande…

Håkan Sandbergs tips för att slippa bli drabbad är lika enkelt:

– Gör som jag.

Artikeltaggar

Åmåls kommunBedrägerierBrott, lag och rättHåkan SandbergPeter TorstenssonPolisen

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare