Hoppa till huvudinnehållet

Turistmagnet i fara – kostar miljoner att rusta: ”Måste visa samhällsvärdet”

Publicerad:
Britt-Marie Erlandsson
britt-marie@dalslanningen.se
Både att åka sommartåg och att cykla dressin på järnvägen är en populär turistaktivitet.
Både att åka sommartåg och att cykla dressin på järnvägen är en populär turistaktivitet. Foto: Britt-Marie Erlandsson

DVVJ:s turismverksamhet är i farozonen. Både svängbron i Billingsfors och viadukten i Bengtsfors måste repareras och kostnaden beräknas till fem miljoner kronor.

– Den här sommaren är säkrad men arbetet måste vara utfört innan december 2024. Enda möjligheten är att lyfta det till Fyrbodal och regionen och visa att verksamheten har ett samhällsvärde, säger Lars-Göran Berg ny vd sedan i höstas.

Järnvägsviadukten i Bengtsfors måste renoveras och det beräknas kosta tre miljoner kronor.
Järnvägsviadukten i Bengtsfors måste renoveras och det beräknas kosta tre miljoner kronor. Foto: Britt-Marie Erlandsson

1994 släppte Trafikverket ansvaret för sträckan mellan Bengtsfors och Billingsfors. Myndigheten valde att fokusera på godstrafiken till och från Billingsfors.

Sedan dess arrenderar DVVJ (Dal–västra Värmlands järnväg) de sex kilometer järnväg mellan orterna.

I och med att de tecknade avtalet tog de också på sig allt ansvar för drift, underhåll, reparationer med mera på hela anläggningen. Det innebär att det är DVVJ som ska rusta både viadukten och svängbron men de medel som krävs finns inte.

– Jag tror att tidigare ansvariga underskattat renoveringsbehoven och stuckit huvudet i sanden, säger Lars-Göran Berg.

I fråga om avtalet har Lars-Göran Berg anlitat en jurist från SKR.

– Han säger att vi kan inte ha ansvar för fundamentet utan anser att vi har ett ansvar som spårinnehavare. Som amatörjurist tror jag vi ligger pyrt till, men jag hoppas givetvis att vår tillfrågade expert hos SKR får rätt. Vi har sagt upp avtalet med Trafikverket för att omförhandla villkoren, avtalet löper ut sista december, säger han utan att våga ge några löften om en enkel lösning.

”Tveksamt”

– De är säkert villiga att förlänga avtalet med samma villkor, det är tveksamt om vi kommer att få några bättre villkor.

Lars-Göran Berg är DVVJ:s vd sedan i höstas.
Lars-Göran Berg är DVVJ:s vd sedan i höstas. Foto: Britt-Marie Erlandsson

Vid senaste besiktningen konstaterades att viadukten i Bengtsfors och svängbron vid 20:e slussen i Billingsfors måste rustas inom ett och ett halvt år.

– Det är inget problem i dagsläget att köra tåg men det måste vara åtgärdat innan december nästa år. Dessutom är det en del skarvar, bergsskärningar och spårväxlare som ska åtgärdas och slipers som ska bytas ut. Bara att byta en träsliper kostar mellan 600 och 800 kronor med arbetet. Det görs kontinuerligt, säger DVVJ:s banchef Per-Åke Forsman som beräknar att summan som måste fram landar på kring fem miljoner kronor.

– Men det här är inget unikt utan det handlar om fruktansvärt många miljarder för att rusta järnvägar i hela landet, säger han.

Måste visa samhällsvärdet

DVVJ har haft dialogmöte med stiftarkommunerna Bengtsfors och Mellerud och kommunerna diskuterar själva vidare. Vad som nu måste göras, menar Lars-Göran Berg, är att få till en professionell framtidsstudie som beskriver samhällsvärdet i DVVJ:s verksamhet.

– Vi måste ha ett underlag att lägga fram, den enda möjligheten är att lyfta det till regionnivå, vilket förutsätter stiftarkommunernas helhjärtade engagemang. Om vi kan visa att det finns ett samhällsvärde är det lättare att motivera vår fortsatta verksamhet. Jag anser att hela anläggningen dessutom har ett historiskt värde. Som exempel kan nämnas den ikoniska svängbron i Billingsfors. Det finns inte många sådana kvar, säger Berg.

Svängbron vid 20:e slussen Billingsfors är unik i sitt slag, det finns inte många kvar.
Svängbron vid 20:e slussen Billingsfors är unik i sitt slag, det finns inte många kvar. Foto: DVVJ

Om politiker på högre ort inte anser att DVVJ är värd att bevara är enda alternativet att lägga ner, men det skulle innebära ungefär samma kostnader menar Per-Åke Forsman.

– Järnvägen måste tas bort efter ett visst antal år och det handlar om stora kostnader. Då är det billigare att satsa. Ser man på det historiska värdet är det givet att DVVJ ska vara kvar, anser han.

Artikeltaggar

Turism

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.