Lene Kahlouche från Billingsfors köpte en ny soffa på Ikea för cirka 17 000 kronor. Snart visade det sig att soffan var trasig, men företaget nekar att ersätta henne.
Lene Kahlouche har nu anmält Ikea till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
När Dalslänningen senare kontaktar Ikea vänder företaget och erbjuder Lene pengarna tillbaka.
Blev ett dygn försenade – nu anmäler de flygbolagetLene Kahlouche berättar att hon direkt efter att monterat soffan såg att var ett glapp mellan soffans moduler och att soffryggen var sned.
– Först trodde jag att jag hade monterat soffan fel. Men så var det inte, säger Lene Kahloche till Dalslänningen.
När Lene Kahloche kontaktade Ikea fick hon besked om att hon antingen kunde välja mellan att få en ny soffa i utbyte eller få 30 procent av pengarna för inköpet tillbaka.
– Eftersom jag har en kusin som är snickare och som jag trodde kunde laga soffan valde jag det senare alternativet. Men sedan blev det mer och mer fel på soffan och den gick inte att laga, säger Lene Kahloche.
Spånet sprack
Han berättar att soffryggen blev ännu sämre eftersom spånet sprack och det blev mellanrum mellan kuddarna.
– Dessutom är kuddarna mindre i måttet än själva stommen, så därför är det ett så stort mellanrum att man tydligt kan se stommen mellan kuddarna, säger Lene Kahloche.
”Ikea erkände”
Hon ringde därför till Ikea igen.
– Då erkände Ikea att spånet i soffan var dåligt och att de hade slutat sälja den här modellen. Det visade sig också att Ikea redan ifjol vår visste att denna soffmodell var dålig. Jag sa att jag ville byta den, men det gick de inte med på eftersom de menade att jag redan hade gjort en överenskommelse med dem.
”Världen gick sönder”
För Lene Kahlouche var detta ett hårt slag.
– Det kändes som att hela världen gick sönder eftersom det handlade om mycket pengar för mig. Jag fick tips om att ringa Konsumentverket och efter att jag talat med dem så gjorde jag en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Vad tycker du om Ikeas agerande?
– Jag är väldigt besviken. Ikea visste ju att det var problem med soffan, men ändå fortsatte de att sälja den. Nu hoppas jag att Ikea ordnar det här för mig, att de hämtar den gamla soffan och ger mig en ny, likvärdig i stället, säger Lene Kahlouche.
Ikea erbjuder pengarna åter
När Dalslänningen kontaktar Ikea vänder de och skriver i ett skriftligt mejl till tidningen:
”Vi kommer att kontakta kunden och erbjuda upphämtning av möbeln samt återbetalning av resterande belopp. Vi beklagar det inträffade och hoppas att kunden blir nöjd med lösningen”, skriver Sandra Jacobs, presskontakt för Ikea Sverige.
”Verkligen en lättnad”
Dalslänningen tar därefter åter kontakt med Lene Kahlouche och meddelar Ikeas nya besked. Hon blir jätteglad.
– Det hade jag aldrig trott! Jag har varit i kontakt med Ikea flera gånger och företaget har inte på något sätt velat hjälpa mig. Så det är verkligen en lättnad, men det borde ha lösts på en gång. Det är konstigt att man måste gå till tidningen innan de agerar. Men annars hade väl inget hänt. Jag är väldigt tacksam för att tidningen skriver om det, säger Lene Kahlouche.