Hoppa till huvudinnehållet

Rekoringen lägger ner: ”Flera producenter har gått i konkurs”

Publicerad:
Funny Livdotter och Maria Anderssson är administratörer för Facebookgruppen ”Reko-ring Bengtsfors/Dals Långed/Bäckefors”. /ARKIVBILD
Funny Livdotter och Maria Anderssson är administratörer för Facebookgruppen ”Reko-ring Bengtsfors/Dals Långed/Bäckefors”. /ARKIVBILD Foto: Pernilla Lönngren

Svårigheter med att locka både producenter och konsumenter till rekoringen i Bengtsfors kommun gör att man nu lägger forumet på is, meddelar Funny Livdotter, administratör för rekoringens Facebookgrupp.

– Vi såg ju tråkiga tecken för ett år sedan ungefär. Då tänkte vi att vi börjar vifta med ett varnande finger, men sedan har det inte sett bättre ut därefter, det är jättetråkigt, säger hon.

Rekoringen startade 2019 och har verkat via Facebookgruppen “Reko-ring Bengtsfors/Dals Långed/ Bäckefors”. Upplägget har varit att matproducenter skrivit vad som finns att köpa, för att sedan få beställningar av konsumenterna. Därefter har producenter och konsumenter mötts på den förutbestämda tid och plats där leverans av varorna skett.

Som Dalslänningen kunde rapportera om redan förra året så har intresset minskat, och anledningen är en ond spiral menar Funny Livdotter, som är en av tre ideella administratörer för rekoringens Facebookgrupp.

– Det är en ond spiral tror jag. Flera producenter som har gått i konkurs, eller som helt enkelt inte kunnat fortsätta med sin verksamhet på grund av högre kostnader. Från januari fram tills nu så är det inte någon producent alls som lagt upp i gruppen, trots att vi hela tiden uppdaterar nytt datum, men ingenting händer. Och när det blir en mindre mängd producenter blir det också en mindre mängd konsumenter, säger hon.

Kritiskt läge för lokal rekoring: “Viktigt att inte ta den för givet”

Förra året var det även på gång med en ny app där producenter och konsumenter skulle kunna sköta handeln själva, utan Facebook och administratörer.

– Appen var under utveckling, så det handlade om att vara med i den initierade processen att göra den så anpassad som möjligt för producenterna och konsumenterna. Men den hann inte lanseras, den hade bara en beta-version. Vi hade hoppats på den här appen, men som helt plötsligt ghostade oss, de bara försvann. Svarade inte på telefon eller sms. Det var lite min förhoppning att det här skulle vara lösningen eftersom folk börjar bli mer och mer anti mot Facebook, säger hon.

Hoppas någon tar vid

Trots att gruppen består av 1 700 medlemmar så har det inte gått att hålla handeln vid liv. Funny tycker det är tråkigt då målet har varit att stötta lokal produktion. Hon tycker även det är synd då många platser står tomma, men som genom rekoringens leveranser fyllts med folk.

– Exempelvis nere vid Fjärilsparken i Bengtsfors, under femton minuter så har platsen aktiverats enormt med konsumenter och producenter. Det har varit som mest elva producenter så då har det ju sett ut som en liten marknad.

Att sköta Facebookgruppen är tidskrävande och många timmar har lagts ner, menar Funny.

– Det är inte bara att administrera och se så folk sköter sig i gruppen, jag har ju också jobbat på att leta efter producenter. Jag har även jobbat verbalt, det gör vi alla, genom att springa runt och informera. Så det är klart att det blir hundratals timmar man lagt ner. För det rullar inte på av sig själv, man måste hela tiden understödja med att stimulera samtalet, påminna, uppmana och informera, säger hon.

Trots att man nu bestämt sig för att lägga ner rekoringen så hoppas hon att uppmärksamheten kring nedläggandet kanske kan göra så att någon annan vill ta vid.

– Förhoppningsvis så skulle det här provocera fram en rörelse, en förändring. Det är ju en sak att dö i det tysta, men vi tänkte att det är bättre att vi är verbala och öppna med det här och högljudda. För är det så att folk har energi och lust och vill att det ska finnas kvar så är det bara att kavla upp ärmarna, säger hon.

Artikeltaggar

ApparBäckeforsBengtsforsDals LångedDalslänningenFacebookFunny LivdotterKonsumentRekoringen

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.