Hoppa till huvudinnehållet

Lurad på 240 000 kronor av internetbedragare – vill att banken tar ansvar

Publicerad:
Reporter Elinor Thuresson
Elinor Thuresson
elinor.thuresson@provinstidningen.se
Foto: Jenny Kane/AP/TT

En Åmålsbo blev av med nästan 240 000 kronor i ett Facebookbedrägeri. Hon menar att banken borde ha förstått att det var frågan om obehöriga transaktioner och har via ombud anmält sin bank till Allmänna reklamationsnämnden för att få ersättning.

Det som hände var att en vän till Åmålsbon hade fått sitt Facebookkonto hackat. Så när det kom ett tips på Messengers chattjänst om att delta i en tävling, misstänkte Åmålsbon inget annat än att uppmaningen kom från vännen. I hopp om vinst använde hon kontokortet och kortläsaren för att logga in, men i stället för att vinstpengar trillade in, rensades hennes bankkonton av illvilliga bedragare. Totalt försvann nästan 240 000 kronor innan kortet spärrades två dagar senare.

Åmålsbons ombud skriver i anmälan till Allmänna reklamationsnämnden om beklagliga omständigheter. Hon menar att banken borde ha stoppat de obehöriga transaktionerna och eftersom det inte gjordes borde banken ersätta för stölden.

Lagen om obehöriga transaktioner kan göra banken ansvarig för pengarna. Men det finns också ett stort ansvar för kontoinnehavare att skydda sina koder och konton.

Enligt ARN-anmälan ska banken ha nekat ersättning med hänvisning till att Åmålsbon agerat ”särskilt klandervärt”, vilket enligt lagtexten innebär att hon ansvarar för förlusten.

Ärendet är ännu inte prövat.

Artikeltaggar

Allmänna reklamationsnämndenBankkontoBedrägerierBrott & blåljus

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.