Hoppa till huvudinnehållet

100-åring värnar om barnen – Majblommeförening firar med att ge tillbaka

Publicerad:
Reporter Helena Lindgren
Helena Lindgren
helena.lindgren@dalslanningen.se
Föreningen Majblomman Dals-Ed fyller 100 år. Sofia Olsson, Yvonne Galborgen, Linda Blomgren och Maritha Hansson planerar för att fira under våren.
Föreningen Majblomman Dals-Ed fyller 100 år. Sofia Olsson, Yvonne Galborgen, Linda Blomgren och Maritha Hansson planerar för att fira under våren. Foto: Helena Lindgren

Alla har vi troligen haft en sådan i handen och alldeles säkert har du någon gång sprungit runt efter skolan för att sälja den. Snart drar försäljningen av årets Majblomma igång och året till ära fyller föreningen Majblomman i Dals-Ed hela 100 år.

Under förra året sålde barnen i Dals-Eds kommun Majblommor för 93 335 kronor. Det innebär att den lokala föreningen Majblomman Dals-Ed kunde bevilja cirka 60 ansökningar från familjer som behöver ett lite extra tillskott.

– 37 334 kronor gick till barn i Dals-Eds kommun, säger Linda Blomgren, vice ordförande i den lokala föreningen.

Idén till Majblomman kom till 1907 av Beda Hallqvist i Göteborg. Hon drevs av ett starkt engagemang för barn och unga och ville ge alla möjligheten att bidra till ett bättre och starkare samhälle. Beda Hallqvists avsikter var till en början att främst bekämpa barntuberkulos.

Majblomman har funnits i olika färger och utföranden sedan 1907.
Majblomman har funnits i olika färger och utföranden sedan 1907. Foto: Helena Lindgren

Hennes idé var att ge en blomma som kvitto till alla som skänkte pengar. Blomman såldes den första maj varje år och kostade från början 10 öre. Genom åren har Majblomman gett ekonomiskt stöd till barn som av olika anledningar behöver det men idag är det barnfattigdom som är Majblommans fokus.

– Det är lite fint att det är barn som samlar in pengar till barn med syftet att ge lite guldkant på tillvaron. Det kan till exempel gälla pengar till nya ridstövlar eller fotbollsskor, säger Sofia Olsson, ledamot i föreningen.

I början var blommorna gjorda av tyg och sedan gick det över till plast. Numera är blomman tillverkad av papper.

– Den första blomman var blå och i flera år framöver var majblomman blå vart femte år, säger ordförande Maritha Hansson.

Genom åren har Majblomman ändrat färg och utföranden otaliga gånger.
Genom åren har Majblomman ändrat färg och utföranden otaliga gånger. Foto: Helena Lindgren

Det är inte bara färgerna som har ändrats genom åren. Den lilla blomman har varit populär i alla dess former, bland annat den omtyckta bilblomman som många satte i grillen.

Även sättet att sälja har förändrats genom åren. I början fick barnen ta emot slantar men idag är det mer vanligt att köparen swishar summan för köpet.

Den lokala majblommeföreningen i Dals-Ed, som tidigare hette Första Majblommekommittén, bildades 16 januari 1923 och drivs av frivilliga krafter.

– Vi har ett papper där det står att det var Emmy Sinclair och Märta Olsson som startade föreningen. Vi gör detta arbete för barnen i Dals-Eds kommuns bästa, säger Maritha Hansson.

När föreningens ordförande Maritha Hansson sålde sin första Majblomma kostade den 25 öre.
När föreningens ordförande Maritha Hansson sålde sin första Majblomma kostade den 25 öre. Foto: Helena Lindgren

Det har skiftat genom åren hur många ansökningar som den lokala föreningen i Ed har mottagit, men under förra året kom det in 60 stycken.

– Det var cirka 100 barn som hade anmält sitt intresse för att sälja majblommor. Sedan var det kanske inte alla som sålde, cirka 85 stycken, men det var ändå mycket glädjande att så många deltog. Vi hoppas på lika gott resultat i år eller ännu bättre, säger Maritha Hansson.

Dals-Ed har en tradition att uppmärksamma säljarna på skolavslutningen.

– Den som har sålt flest majblommor i årskurs 46 får ett diplom samt en biobiljett, säger Linda Blomgren.

I årskurs tre får den elevgrupp där flest elever har deltagit i försäljningen ett diplom till klassen.

Vid familjecentralen i Ed finns en brevlåda där man kan lämna en ansökan. ”Allt hanteras med sekretess”, säger Sofia Olsson.
Vid familjecentralen i Ed finns en brevlåda där man kan lämna en ansökan. ”Allt hanteras med sekretess”, säger Sofia Olsson. Foto: Helena Lindgren

Exakt hur den lokala föreningen kommer att fira sin 100-årsdag är oklart.

– Vi har en tanke om att göra något för barnen i kommunen, men vi vet inte exakt vad. Vi har fått sponsorpengar från företag och kommer att göra något under våren, säger Maritha Hansson.

I och med föreningens jubileum vill styrelsen tacka alla barn och vuxna som genom åren har stöttat föreningens arbete.

– Stort tack till alla som skänkt pengar och stöttat genom engagemang och frivilligt arbete. Och tack till alla som kommer att driva föreningen vidare de kommande åren, säger Maritha Hansson.

Ända sedan startar har syftet med Majblomman varit detsamma, att ge ekonomiskt stöd till barn som av olika anledningar behöver det.
Ända sedan startar har syftet med Majblomman varit detsamma, att ge ekonomiskt stöd till barn som av olika anledningar behöver det. Foto: Helena Lindgren

Majblomman

Årets blomma är havsblå med gräsgröna kronblad runt en orange pärla. Blomman är designad av 12-åriga Elsa Schymberg från Karlstad: ”Jag ville att majblomman skulle påminna om jordklotet. Det blå är havet, det gröna är skogen och det orangea alla ställen där det är krig. Jag tror det är något många barn tänker på just nu”, säger Elsa Schymberg i ett pressmeddelande .

Försäljningsperioden är från den 18 april till den 3 maj.

Enligt tradition säljs den första Majblomman till drottningen.

10 procent går till säljaren, 10 procent till klassen, 40 procent till riksorganisationen och 40 procent till den lokala föreningen.

Blomman säljs av barn i årskurs 3-6.

Insamlingen går till barn som lever i ekonomisk utsatthet i Sveriges alla kommuner. Viss del av pengarna går också till forskning samt att driva opinion om barnfattigdom.

Artikeltaggar

BarnBlommorDals-Eds kommunEkonomiFamiljFörsäljningGöteborgLinda BlomgrenMajblomman

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.