Hoppa till huvudinnehållet

Nytt cykellopp längs Unionsleden: ”Kan bli större än Kanotmaraton”

Publicerad:
Reporter Britt-Marie Erlandsson
Britt-Marie Erlandsson
britt-marie@dalslanningen.se
Jonas Orset, Oslo, en av världens bästa gravelcyklister är tätt knuten till projektet och är dess ambassadör.
Jonas Orset, Oslo, en av världens bästa gravelcyklister är tätt knuten till projektet och är dess ambassadör. Foto: Unionsrittet

Ett nytt cykellopp håller på att ta form. Till sommaren blir det premiär för Unionsrittet – ett tvådagarslopp på den 35 mil långa Unionsleden.

– Det här är bra marknadsföring för Bengtsfors och norra Dalsland. Det kan bli större än kanotmaraton när det var som störst, säger Per Jonsson i Gränskommittén.

Unionsleden mellan norska Moss och Karlstad togs fram som ett interregprojekt och ”den riktiga” premiärsäsongen var förra året. Till sommaren, 1–2 juli, arrangerar Morsa Sykkel i Moss det första cykelloppet på leden.

– Det är ett väldigt bra initiativ av Morsa Sykkel. De har provcyklat och tycker att det är helt fantastiskt. Tanken är att de ska utveckla loppet successivt, säger Per Jonsson.

– Det här är bra marknadsföring för Bengtsfors och norra Dalsland, säger Per Jonsson i Gränskommittén.
– Det här är bra marknadsföring för Bengtsfors och norra Dalsland, säger Per Jonsson i Gränskommittén. Foto: Conny Hultgren

Dalslänningen tog kontakt med Espen Vinje i arrangörsklubben och som är en av dem som cyklat Unionsleden.

– Det är en helt fantastisk resa, det är obeskrivligt vackert och perfekt för cykling. Det är fin och kuperad terräng med mycket svängar och lite trafik. När jag cyklade var det sol och bara lite vind och att cykla över Västra Fågelvik och sedan komma till Lennartsfors var fantastiskt. Man blir lite irriterad att man inte upptäckt det tidigare, säger han.

”Hoppas på 800-1000”

Morsa Sykkel började jobba med Unionsrittet, som framförallt är en upplevelsecykling, för tre år sedan och är förväntansfulla inför premiären. De går ut offensivt.

– Det kommer deltagare från Norge, Sverige och resten av Europa. Vi har mycket kontakter med cyklister i Tyskland och Holland och en av världens bästa gravelcyklister, Jonas Orset, är tätt knuten till projektet och vår ambassadör. Vi hoppas på 800-1000 deltagare, blir det färre än 500 blir vi besvikna. Till nästa år hoppas vi på det dubbla, säger Espen Vinje.

–  Det är obeskrivligt vackert och perfekt för cykling, säger Espen Vinje. På bilden är det Jonas Orset som cyklar.
– Det är obeskrivligt vackert och perfekt för cykling, säger Espen Vinje. På bilden är det Jonas Orset som cyklar. Foto: Unionsrittet

Loppet har ingen officiell tidtagning utan tanken är att deltagarna ska få med sig upplevelser längs vägen. Men en elitklass kommer att finnas. Samtliga som deltar kommer att övernatta i Bengtsfors och arrangörerna ordnar med enklare logi.

”Perfekt”

– Det är perfekt för Bengtsfors. Meningen med leden är att öka intresset för området och det är roligt när föreningar tar initiativ som Morsa Sykkel har gjort. Tyskar och holländare gillar ju området och att cykla är dessutom ett miljövänligt sätt att turista på, säger Per Jonsson.

Under uppehållet i Bengtsfors kommer det att bli ett evenemang med mat och underhållning i folkparken. Bengtsfors destinationsutvecklare Crister Blüme, som varit med och tagit fram Unionsleden, har varit behjälplig och har preliminärbokat folkparken.

– Det är ett kul och lovvärt initiativ, jättekul att det kommer så många. Hela syftet med leden är ju att locka fler besökare till området och Bengtsfors kommun är gärna med och krattar manegen när någon vill arrangera, säger han.

–  Jättekul att det kommer så många, säger Crister Blüme, destinationsutvecklare i Bengtsfors och som var med och tog fram Unionsleden.
– Jättekul att det kommer så många, säger Crister Blüme, destinationsutvecklare i Bengtsfors och som var med och tog fram Unionsleden. Foto: Sofie Borg

Via Lennartsfors och Torrskog

Starten för Unionsrittet kommer att ske i Moss tidigt på lördagsmorgonen. Cyklisterna ger sig iväg från Konventionsgården som var platsen där Norge godkände unionen med Sverige 1814.

När deltagarna kommer till Örje strax före riksgränsen har de avverkat halva första etappen. Efter att de passerat gränsen cyklar de via Västra Fågelvik till Töcksfors, Holmedal och fortsätter till Lennartsfors, Torrskog och dagens etappmål Bengtsfors. Då har deltagarna avverkat cirka 17 mil.

Efter övernattning styr cyklisterna mot Baldersnäs, Södra Fjäll för att passera Fröskog och Fengersfors. Därefter mot Edsleskog, in i Värmland och genom Svaneholm, Nysäter Borgvik och Edsvalla för att avsluta inne i Karlstad.

Unionsrittet, med start i Moss och mål i Karlstad, är 35 mil långt.
Unionsrittet, med start i Moss och mål i Karlstad, är 35 mil långt. Foto: Unionsleden

Unionsleden är den fjärde nationella cykelleden och första nationella leden över riksgränsen. I samband med cykelloppet blir det också en stor invigning av leden med en ceremoni på norsksvenska gränsen.

Artikeltaggar

BengtsforsCrister BlümeCyklarCyklingDalslänningenJonas OrsetKarlstadLennartsforsMarknadsföringTrafik

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.