Hoppa till huvudinnehållet

Biljettpriserna på kollektivtrafik höjs – och sänks igen: ”Olycklig jojo-effekt”

Publicerad:
Reporter Conny Hultgren
Conny Hultgren
conny.hultgren@dalslanningen.se
Biljettpriserna på kollektivtrafik höjs – för att sedan sänkas igen. Det meddelar Louise Jeppsson (V), tillträdande ordförande för den nya infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden.
Biljettpriserna på kollektivtrafik höjs – för att sedan sänkas igen. Det meddelar Louise Jeppsson (V), tillträdande ordförande för den nya infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden.

Dagens biljettpriser för buss och tåg i Västra Götalandsregionen höjs vid årsskiftet, för att sedan sänkas tillbaka till samma nivå som idag, den 1 maj.

– Det blir en olycklig jojo-effekt, säger Louise Jeppsson (V), tillträdande ordförande för den nya infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden.

Regionfullmäktige beslutade under sitt senaste sammanträde att fastställa den budget som regionens nya politiska styre med Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiets tidigare förslagit.

Detta innebär en tvär omsvängning när det gäller biljettpriserna för kollektivtrafik.

Biljettpriserna på kollektivtrafik höjs – för att sedan sänkas igen.
Biljettpriserna på kollektivtrafik höjs – för att sedan sänkas igen. Foto: Rune Johansson

Det tidigare borgerliga styret hade den 20 oktober 2022 beslutat om en prishöjning för kollektivtrafiken på 2,6 procent.

Vi menar allvar med att vi vill ha en prisvärd och konkurrenskraftig kollektivtrafik jämfört med att ta bilen och då måste vi få ett slut på de årliga prishöjningarna.
Louise Jeppsson

Men genom budgeten har nu de rödgröna drivit igenom att priset ska justeras tillbaka till samma nivå som gäller idag, från och med den 1 maj 2023.

”Ska vara prisvärt”

Louise Jeppsson (V) blir ordförande för den nya infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden.
Louise Jeppsson (V) blir ordförande för den nya infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden. Foto: Peter Wahlström

Louise Jeppsson (V) är tillträdande ordförande för den nya infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden.

– Det blir en olycklig jojo-effekt, och vi försökte redan i oktober få den dåvarande kollektivtrafiknämnden att stoppa höjningen, men lyckades inte. Därför blir det en 2,6 procents höjning den 1 januari som vi kommer att ändra tillbaka den 1 maj, säger Louise Jeppsson till Dalslänningen.

Varför var det viktigt för er att behålla dagens prisnivå?

– De partier som nu tar över i regionen har sett att det varit prishöjningar för kollektivtrafiken under lång tid och att dessa ökningar legat på en hög nivå jämfört med andra prishöjningar. Vi menar allvar med att vi vill ha en prisvärd och konkurrenskraftig kollektivtrafik jämfört med att ta bilen och då måste vi få ett slut på de årliga prishöjningarna, säger Louise Jeppsson.

Ett annat beslut som rör kollektivtrafik är att korta resor över zongräns genomförs.

Oförändrad skatt

Under regionfullmäktiges senaste sammanträde fastställdes också den regionala skattesatsen för 2023 till 11,48 öre per skattekrona. Det är samma nivå som idag.

Men de närmaste åren kommer att bli tuffa. Regionfullmäktige skriver i sitt budgetbeslut att man ”åberopar synnerliga skäl för att budgetera negativa resultat 2023 och 2024”.

– Vi är en region som tidigare haft överskott och nu behöver vi använda dessa pengar för att kunna satsa. Nästa år blir det ett minusresultat. Men det finns pengar på regionens skattkista och vi ska inte spara oss ur krisen. Vi ser inte att vi kommer att behöva låta andra saker stryka på foten, säger Louise Jeppsson.

Artikeltaggar

BussarBusstrafikDalslandKollektivtrafikPolitikTrafikTransportTågtrafikVästra Götalands länVästra Götalandsregionen

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.