Hoppa till huvudinnehållet

Så tycker A-traktorförarna om skärpta regler: ”Nånting borde göras”

Publicerad:
Reporter Conny Hultgren
Conny Hultgren
conny.hultgren@dalslanningen.se
Reporter Johan Lindahl
Johan Lindahl
johan.lindahl@dalslanningen.se
Linnea Ekeroth (vänster) och Felicia Pettersson kör A-traktor till jobbet på Coop i Färgelanda.
Linnea Ekeroth (vänster) och Felicia Pettersson kör A-traktor till jobbet på Coop i Färgelanda. Foto: Johan Lindahl

Inom loppet av tre veckor har flera allvarliga A-traktorolyckor skördat fyra unga liv. Transportstyrelsen har därför kommit med förslag på skärpta regler. Dalslänningen har tagit reda på vad A-traktorförarna själva tycker om förslaget.

– Det vore jättetråkigt om man förbjöd dem helt för det är en kultur och en rolig del av livet, säger Felicia Pettersson, 17, från Färgelanda.

Förslag: Skärp reglerna för A-traktorer – krav på bilbältePolis ifrågasätter A-traktorernas existens

Sedan regeländringen 2020 har det blivit lättare att göra om fordon till A-traktorer. Detta har lett till att antalet på vägarna ökat kraftigt. På drygt två år har antalet A-traktorer fördubblats och det finns nu över 50 000 i landet, enligt siffror från Transportstyrelsen.

I takt med att antalet A-traktorer skjutit i höjden har även olyckorna ökat, med fler svårt skadade ungdomar och fler döda. De senaste veckorna har flera ungdomar dött i A-traktorolyckor, till exempel två från Filipstad efter att ha frontalkrockat med en lastbil mellan Lidköping och Trollhättan.

I oktober förra året gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att se över säkerhetskraven kring de ombyggda bilarna. Nu föreslår myndigheten flera skärpta åtgärder:

Fakta

Här är de nya förslagen i korthet:

• Krav på bältesanvändning vid färd med traktor på väg.

• Krav på att passagerare i traktor vid färd på väg måste sitta på en plats avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats.

• Traktorer ska inte få köras fortare än högsta tillåtna konstruktiva hastighet.

• Tvåårig prövotid för körkort med behörighet AM.

• Krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar.

• Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.

• Kraven på utrustning för avgasrening skärps.

• Ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörighet AM och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.

• Förtydligade krav på LGF-skyltens befintlighet och utformning.

Felicia Pettersson och Linnea Ekeroth, är två 17-åringar i Färgelanda som kör A-traktor. De ser generellt väldigt positivt på det nya förslaget.

– Jag tycker att det är bra alltihop. Det vore jättetråkigt om man förbjöd dem helt för det är en kultur och en rolig del av livet. Det är jättetråkigt att folk skadas och dör på grund av detta, så nånting borde göras, säger Felicia Pettersson.

Kompisen Linnea Ekeroth nickar och håller med.

– Jag tänker likadant. Allt känns helt rimligt, säger hon.

Transportstyrelsen har även utrett möjligheten att höja hastigheten för A-traktorerna. Från 30 kilometer i timmen till 40 kilometer i timmen. Men slutsatsen myndigheten gör är att det inte bör förändras utan att maxgränsen på 30 bör vara kvar, av anledningen att det bland annat skulle bli ökade trafiksäkerhetsrisker. Men det håller dock inte riktigt Felicia och Linnea med om.

– Jag tror att om de åtminstone fick gå som en mopedbil, 45-50 km/h, då hade inte så många valt att trimma dem. För det hade inte varit till lika stor nytta, säger Felicia Pettersson.

”Det är barn som är ute och kör”

Möjligheten att ha uppkörning med fyrhjuligt fordon är de dock positiva till.

– Det är bra. Det är ju barn som är ute och kör och vi har ingen utbildning till det heller. Vi har kört upp med moped och det är ju inte alls samma sak, Felicia Pettersson.

– Man borde få köra upp med fyrhjuling iallafall, säger Linnea Ekeroth.

För två veckor sen dog en 15-årig pojke utanför Grebbestad efter att han kört in i ett träd. Nyheten gav Felicia och Linnea en ordentlig tankeställare.

– Det var jättehemskt. Han gick i våran kompis brors klass. När det kommer så nära så blir det lite värre, då har man verkligen börjat tänka på hur man kör. Vi pratade om det häromdagen att man inte tänkte så förr när man körde, säger Felicia Pettersson.

– Det blir väldigt allvarliga konsekvenser oavsett om någon går bort eller inte. Det är tragiskt, säger Linnea Ekeroth.

Felicia Pettersson (vänster) och Linnea Ekeroth är generellt positivt inställda till det nya förslaget på skärpta regler.
Felicia Pettersson (vänster) och Linnea Ekeroth är generellt positivt inställda till det nya förslaget på skärpta regler. Foto: Johan Lindahl

Att det kan bli krav på vinterdäck och bilbälte ser de båda A-traktorförarna som en självklarhet.

– Jag tror att man nästan måste ha vinterdäck på vintern ändå. Det går inte att köra annars, säger Felicia Pettersson och fortsätter:

– Och bältet är man ju van vid att inte behöva, men det är liksom inte jobbigt att börja med. Det är en jätteliten sak som kan rädda liv.

– Det är en dålig vana som går att rätta till, tillägger Linnea Ekeroth.

”Bra med bälteskrav”

Dalslänningen har även träffat tre a-traktorförare från Bengtsfors kommun.

A-traktorförarna Ellen Renlund, Mio Holmberg och Alfred Höder har många åsikter om hur deras fordon ska kunna fungera bättre i trafiken.
A-traktorförarna Ellen Renlund, Mio Holmberg och Alfred Höder har många åsikter om hur deras fordon ska kunna fungera bättre i trafiken. Foto: Conny Hultgren

– Det är bra med bälteskrav. Sedan tycker jag att det hade varit bra om a-traktorerna hade fått göra 50 km/h så att man kan anpassa oss bättre till övrig trafik. Det är också bra om det blir strängare regler för att få köra a-traktor, säger Ellen Renlund, 16-årig A-traktorförare från Skårdalen.

– Det är bra med en skärpning av reglerna och att vi ska ha vinterdäck. Men vinterdäck har jag redan till min a-traktor, säger Alfred Höder, 15-årig A-traktorförare från Dals Långed.

Hans kompis, Mio Holmberg, 15-årig A-traktorförare från Dals Långed håller med.

– Ja, bra om man kan öka säkerheten med säkerhetsbälten och vinterdäck, säger Mio Holmberg.

De tycker också att kraven för att få köra a-traktor borde öka.

– Idag räcker det med att köra 20 minuter på moped för att få köra A-traktor. Det hade varit betydligt bättre om man fick köra upp med en A-traktor precis som med en vanlig personbil när man tar körkort, säger Alfred Höder.

Artikeltaggar

A-traktorBilburen ungdomCoopDals LångedDalslänningenFordonFärgelandaTrafikTransportstyrelsen

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.