Hoppa till huvudinnehållet

Skolgården förfaller – nu vädjar elever till politiker: ”Finns inget att göra”

Publicerad:
Reporter Johan Lindahl
Johan Lindahl
johan.lindahl@dalslanningen.se
Årskurs fyra på Bruksskolan i Ödeborg är missnöjda med sin skolgård. Elin Andersson visar ett stort hål i ett staket.
Årskurs fyra på Bruksskolan i Ödeborg är missnöjda med sin skolgård. Elin Andersson visar ett stort hål i ett staket. Foto: Johan Lindahl

Trasiga gungor, en slokande basketkorg, slitna fotbollsmål och överfulla papperskorgar. Skolgården på Bruksskolan i Ödeborg ger ett förfallet intryck. Nu vädjar eleverna till politikerna i Färgelanda kommun.

– Det finns ingenting att göra här. Det finns inte ens någonstans att gömma sig när vi leker, säger Elin Andersson i årskurs fyra.

Eleverna i årskurs fyra på Bruksskolan i Ödeborg är ett härligt gäng i tioårsåldern. Deras personligheter är lika färgstarka som deras kläder. Men det är mer än vad man kan säga om platsen där de tillbringar större delen av deras vardag – skolgården.

– Kompisgungan är trasig nu igen. Det är där vi brukar hänga. Den har varit trasig flera gånger, men det kommer aldrig någon och lagar den, säger Elin Andersson och pekar på gungan.

Kompisgungan är trasig - igen. Från vänster: Ella Hällgren pekar, Elin Andersson, Tindra Fredriksson, Sofia Sund, Wilma Andersson och Oliwer Ström.
Kompisgungan är trasig - igen. Från vänster: Ella Hällgren pekar, Elin Andersson, Tindra Fredriksson, Sofia Sund, Wilma Andersson och Oliwer Ström. Foto: Johan Lindahl

Med kompisgunga menas en så kallad fågelbogunga, med plats för en eller flera kompisar, som påminner om ett fågelbo.

– När de gungade här för några veckor sedan såg vi att en sprint höll på att åka ur fästet på ovansidan. Då fick vi stänga av den, säger läraren Martin Norrman.

Förfallet intryck

Skolgården i övrigt ger betraktaren ett nästan förfallet intryck. Det är hål i asfalten som gör det lätt att ramla och slå sig, basketkorgen slokar mot marken och papperskorgen är överfull. Fotbollsmålen är slitna, näten har stora hål, och det har också staketen runt om.

– Det är mycket som skulle behöva renoveras. Det här är en stor del av deras arbetsmiljö. Av deras dag. Hade det gällt de vuxnas miljö hade det nog hänt något fortare, säger läraren Martin Norrman.

Fotbollsmålen har hål i maskorna. Från Vänster:  Wilma Andersson, Tuva Johansson, Ella Hällgren, Elin Andersson, Tindra Fredriksson, Sofia Sund, Viktor Andersson, Maxi Dannteg och Oliwer Ström.
Fotbollsmålen har hål i maskorna. Från Vänster: Wilma Andersson, Tuva Johansson, Ella Hällgren, Elin Andersson, Tindra Fredriksson, Sofia Sund, Viktor Andersson, Maxi Dannteg och Oliwer Ström. Foto: Johan Lindahl

Den här dagen har nästan hela klassen tagit sig ut på skolgården för att visa upp alla brister och förklara vad de tycker om att tillbringa rasterna här.

– Den är ganska tråkig. Asfalten är trasig så man kan snubbla. Papperskorgen är alltid full så vi får gå in och slänga grejer. Och det finns ingenstans att gömma sig när vi leker kurragömma, säger Elin Andersson och visar ett av få gömställen bakom en trappa till slöjdsalen.

– Vi hade ett klättertorn också, men det tog de bort för att det var vingligt. Och det kom inget nytt. Jag skulle vilja ha en rutschkana, säger Wilma Andersson.

I brist på annat roar sig eleverna med att bygga kojor av pinnar i en stor buske.

– Barn är ju lösningsfokuserade så de hittar på saker att göra även om det inte finns så mycket, säger Martin Norrman.

Eleverna bygger kojor och klättrar i buskar i brist på annat att göra. Från vänster: Tuva Johansson, Oliwer Ström, Sofia Sund, Maxi Dannteg, Tindra Fredriksson, Elin Andersson,          Mika Wolter, Wilma Andersson och Viktor Andersson.
Eleverna bygger kojor och klättrar i buskar i brist på annat att göra. Från vänster: Tuva Johansson, Oliwer Ström, Sofia Sund, Maxi Dannteg, Tindra Fredriksson, Elin Andersson, Mika Wolter, Wilma Andersson och Viktor Andersson. Foto: Johan Lindahl

”Vill ha mer pengar”

Nu vädjar eleverna till kommunpolitikerna att något måste göras.

– Jag vill att skolan ska få mer pengar så att man kan laga alla trasiga saker, säger Wilma Andersson med en bestämd min samtidigt som hon lägger armarna i kors.

– Jag tycker att de ska göra sitt jobb bättre, säger Mika Wolter efter att han tänkt en stund.

– Andra skolor har finare skolgårdar. På Valboskolan har de en inhägnad fotbollsplan med staket runt. En sån borde vi ha, konstaterar Ella Hällgren.

Asfalten har stora hål. Elin Andersson visar. I bakgrunden Maxi Dannteg, Oliwer Ström och Wilma Andersson.
Asfalten har stora hål. Elin Andersson visar. I bakgrunden Maxi Dannteg, Oliwer Ström och Wilma Andersson. Foto: Johan Lindahl

För några veckor sedan utsattes skolan för skadegörelse. När lärarna kom dit en morgon möttes de av krossade rutor. Reparationsarbetet pågår, men det tar tid och är ännu inte färdigt.

– Vi släpper inte ut någon genom de ordinarie utgångarna eftersom att det inte är klart. Vi får gå in bakvägen. Det medför ju en hel del merarbete att låsa upp dörrar och städningen tar längre tid, säger läraren Martin Norrman.

Tobias Bernhardsson tar över släktgården Evensäter i Färgelanda kommun.
Tobias Bernhardsson tar över släktgården Evensäter i Färgelanda kommun. Foto: Helena Lindgren

Politikern svarar

Tobias Bernhardsson är ordförande i utbildningsnämnden och den som i förlängningen har störst inflytande över skolornas resurser.

Har du sett hur skolgården på Bruksskolan ser ut?

– Utbildningsnämnden har under året besökt alla kommunala skolor och nästan alla förskolor. Jag kan konstatera att det finns behov på flera av dessa när det kommer till lokaler och utemiljöer. Just Ödeborg har vi haft uppe för diskussion i politiken flera gånger och lyft behovet av att åtgärda behoven, säger han.

Lärare och elever menar att den förfaller och rentav kanske är farlig. Varför görs det inget?

– Jag hoppas att den typen av fel och brister anmäls till fastighetsavdelningen och att det finns en planering för hur dessa ska åtgärdas. Lokalförsörjningsplanen som genomfördes under 2021 är ett steg i att kunna komma igång med nödvändiga långsiktiga investeringar i våra skolor och förskolor. Detta har varit ett fokusområde under innevarande år att komma igång med och så sent som vid nämndens senaste möte var representanter från kommunens fastighetsavdelning med och beskrev hur man arbetar med denna planering.

Finns det några planer att rusta upp Bruksskolan?

– En del i utredningen handlar om att få till långsiktiga investeringar för skolan i Ödeborg. De kortsiktiga och aktiva behoven behöver så klart lösas snabbare än så. Här har verksamheterna och vi i nämnden ett gemensamt ansvar att påtala behoven till kommunstyrelsen och fastighetsansvariga som inte finns inom Utbildningsnämnden.

Artikeltaggar

BristerBruksskolanFärgelanda kommunFörskolorSkola och utbildningSkolorTobias BernhardssonValboskolanÅtgärderÖdeborg

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.