Hoppa till huvudinnehållet

Hagaskolan i framkant – alla nior behöriga till gymnasiet

Publicerad:
Reporter Helena Lindgren
Helena Lindgren
helena.lindgren@dalslanningen.se
Hagaskolan ligger i framkant när det gäller hur många elever som går ut med behörighet till gymnasiet. Skolan har ett väloljat maskineri som fångar upp elever som behöevr extra stöd i undervisningen: Anna Johansson (C), ordförande i Fokusnämnden, Maria Andersson, förstelärare, Anna Andersson, chef för fokusförvaltningen, Stina Carlsson, lärare, Maria Engström, lärare, Sofia Elmborg, lärare, Julia Edquist, specialpedagog, Danyela Rojas, resurs, Annika Engen Henke, specialpedagog och Elenor Olsson, insatskoordinator.
Hagaskolan ligger i framkant när det gäller hur många elever som går ut med behörighet till gymnasiet. Skolan har ett väloljat maskineri som fångar upp elever som behöevr extra stöd i undervisningen: Anna Johansson (C), ordförande i Fokusnämnden, Maria Andersson, förstelärare, Anna Andersson, chef för fokusförvaltningen, Stina Carlsson, lärare, Maria Engström, lärare, Sofia Elmborg, lärare, Julia Edquist, specialpedagog, Danyela Rojas, resurs, Annika Engen Henke, specialpedagog och Elenor Olsson, insatskoordinator. Foto: Helena Lindgren

Alla nior som gick ur Hagaskolan i Dals-Eds kommun i våras var behöriga till gymnasiet. Att elever inte har tillräckliga betyg för att kunna studera vidare är ett omfattande problem i hela landet, men Dals-Eds kommun går mot strömmen.

– Det är ju såklart jätteroligt och även ganska ovanligt, säger Anna Andersson, chef för fokusförvaltningen.

I den klass som gick ur nian i våras var det 55 elever.

– Det har genom åren varit en hög andel av eleverna som har varit behöriga till gymnasiet på Hagaskolan, men det här är faktiskt ganska ovanligt, säger Anna Andersson.

Men det fina resultatet har dock inte skett per automatik.

Niorna som slutade i våras har överlag under hela skolgången haft bra resultat, men på Hagaskolan finns det också ett väloljat maskineri med kontinuerligt riktade insatser för att på bästa sätt stötta elever till bättre resultat. Hagaskolan ligger långt fram i det arbetet och har många ben att stå på.

Skräddarsydd undervisning

För att nämna ett finns det bland annat en särskild undervisningsgrupp där undervisningen är skräddarsydd efter individen och som främst riktar sig till de elever som har stor frånvaro eller som inte klarar av en hel skoldag.

– Det är en insats som helt enkelt är nödvändig för vissa elever, säger Maria Engström, rektor på Hagaskolan.

Skolan har även sedan fem år tillbaka en insatskoordinator vars roll är att arbeta med de elever som av olika anledningar har hög frånvaro. Ett tätt samarbete med eleven och elevernas föräldrar är en viktig del i det arbetet.

Anna Andersson, chef för fokusförvaltningen.
Anna Andersson, chef för fokusförvaltningen. Foto: Helena Lindgren

Andra satsningar är studieverkstad där elever får stöd av speciallärare och studiestöd, där eleven får hjälp med sina läxor och andra uppgifter. Som många andra skolor finns det också lov- och sommarskola.

Läraren är viktig

En annan framgångsfaktor är att det systematiskt jobbas med elevernas resultat som följs upp på flera olika nivåer.

– Vi har till exempel målkonferenser där vi i arbetslaget går igenom klass för klass för att se hur måluppfyllelsen ser ut bland eleverna. Vi har bra samverkan, säger försteläraren Maria Andersson.

– Den viktigaste insatsen gör lärarna. De har den mest viktiga och avgörande rollen, säger Maria Engström.

Vad menar med behörighet?

Med behörighet till gymnasieskolans nationella program avses behörighet att söka till ett yrkesprogram, vilket är den behörighet som kräver minst antal godkända betyg.

Kraven för att vara behörig till ett yrkesprogram är godkända betyg i minst åtta ämnen. För att vara behörig till högskoleförberedande program krävs godkända betyg i minst 12 ämnen.

Källa: Skolverket

Lärarbehörigheten var under många år ett problem inom Dals-Eds kommun men numera är den betydligt bättre och i många årskurser ligger den på 100 procent.

– Men i slutändan är det faktiskt eleverna som gör jobbet. Om de inte gör det vi ber dem om så spelar det inte någon roll vilka insatser vi har, säger försteläraren Sofia Elmborg.

Hoppas på fortsatt satsning

Anna Andersson berättar att det genom åren har satsats på skolan från politiskt håll.

– Man har valt att satsa på förskola och skola och vi har i jämfört med andra kommuner haft ganska goda resurser, men samtidigt är vi en socioekonomiskt ansatt kommun så behöver de resurserna. Vi hoppas från förvaltningens sida att det nya styret fortsätter att satsa på skola. Det är något av det viktigaste vi kan satsa på, säger Anna Andersson.

Artikeltaggar

Anna AnderssonAnna JohanssonDals-Eds kommunEdGymnasieskolanHagaskolanMaria AnderssonMaria EngströmSkola och utbildningSkolorStudierUndervisning

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.