Herrseniorernas final i helgens folkrace på Rosendalsbanan blev en riktigt rafflande uppgörelse med tre bilar som gjorde upp i spurten. Oscar Jansson från arrangörsklubben Dals MK drog längsta strået och vann före Marcus Karlsson, Vara MK, på andra plats.
Det regniga vädret gjorde att banan blev extra halkig och sikten försämrad med sprutande lera på bilrutorna. Men det verkade passa Oscar Jansson från Färgelanda bra.
– Det gick väldigt bra idag, jag hade en bra bil, sa segraren.
Så bra att han la anbud på sin egen bil efteråt. För i folkrace säljs alla bilar som deltagit efter tävlingens slut. Fram till 15 minuter efter sista loppet körts får vem som helst lämna anbud på bilarna. När tiden gått ut blir det lottdragning. Regeln finns för att det ska vara billigt att hålla på med sporten.
– Jag vill gärna ha med bilen hem. Den är bra och den passade bra till det här vädret och den här banan, sa Oscar Jansson som började med folkrace när han var 14-15 år.
Det var första gången han tävlade med just den bilen och första gången han tävlade överhuvudtaget på 1,5 år.
– Det är svårt att hinna när man har familj och barn. Det blir nog ingen mer tävling i år, sa han.
Ett bra lopp gjorde också Dals MK:s Adrian Karlsson från Bäckefors i juniorklassen. Han slutade på en andra plats efter segrande Oskar Larsson, Hällevadsholms MK. Trea kom ytterligare en Dals MK-förare, Timmy Blom.
– Det var halt och svårt men roligt, sa Adrian Karlsson efteråt och var överraskad över resultatet.
– Jag hade räknat med sämre. Det var ingen Volvodag, det är svårt med bakhjulsdrivna bilar i sånt här väder.
Klassen Damer/Veteraner vanns av Jim Johansson, Kullings MS med Jennie Emanuelsson, Orust Bilsportklubb på andra och Dals MK:s Fanny Asplund på tredje plats.
Jubileumstävlingen samlade totalt 64 startande och arrangemanget flöt på utan några större incidenter. En hel del publik hade sökt sig till de naturliga läktarna på berghällarna.
Samuel Eriksson från Färgelanda, Emil Eriksson, Högsäter och Lancelot Karlsson från Järbo såg fram emot när de själva får börja köra folkrace. Nästa år fyller de 14 och då får de ta licens och börja tävla. Det är ljudet och bilarna som är det bästa med folkrace var de tre eniga om.