”En terminal påverkar dricksvattnet”. ”Mer buller, ökande mängd insektsskador, fler viltolyckor och betydande värdeminskning på fastigheter”.
Det är några av de argument som står att läsa i de sju överklaganden har inkommit mot detaljplanen på Vången 1:80. En detaljplan som annars skulle möjliggöra etableringen av en ny omlastningscentral i Bäckefors.
Den planerade omlastningscentralen är ett 30 hektar stort markområde där 400 000 kubikmeter virke årligen beräknas kunna omlastas. Cirka 7 000 lastbilstransporter per år beräknas kunna styras om till tåg.
Bakom förslaget till detaljplan står Södra Skogsägarna och Sigma Civil.
Bengtsfors kommun har antagit förslaget till detaljplan. Kommunen menar att det finns tydliga fördelar både för näringsliv och miljö.
Men flera markägare är emot och har alltså överklagat.
Oro för dricksvattnet
Flera är oroliga för vad en omlastningscentral skulle få för konsekvenser för dricks- och grundvattnet i området.
– En framtida terminal kommer att påverka dricksvattenkvaliteten och innebära betydande besvär. Till exempel garvsyra och tungmetaller skulle kunna förväntas lakas ut, skriver några av de överklagande personerna.
Buller och insekter
Vidare höjs varningstecken över bland annat ökade bullerproblem.
– Det är mycket förvånande att Bengtsfors kommun ej avser beräkna verksamheten som industribuller.
Här betonas också risker för en ökande mängd insektsskador.
– Lagring av en stor mängd virke och flis i direkt anslutning kommer innebära en ökad mängd insektsangrepp och skogarna.
”Kan bli fler viltolyckor”
Det talas även om en risk för en ökningen av mängden viltolyckor.
– Väg 172 väster om terminalområdet är redan idag hårt drabbad av viltolyckor. I och med att terminalområdet kommer att stängslas in, så innebär det att det kommer att installeras ett viltstängsel på andra sidan vägen. Detta gör att de vilt som avser att passera vägen måste vända om och återigen korsa vägen.
Varnar för värdesänkning
Flera överklagande varnar för kraftigt ekonomisk värdesänkning av fastigheterna.
– Vi kommer att få en förändrad närmiljö och förfulning av området. Karaktären av området kommer att ändras från att vara en lugn och rofylld miljö till ett industriområde med verksamhet som kommer att pågå dygnet runt. Vilket innebär lastbil och tågtrafik, buller och belysning nattetid.
Eftersom detaljplanen överklagats kommer den nu att skickas till Mark- och miljödomstolen för vidare hantering och avgörande.