Ett steg närmare ett förverkligande av en omlastningscentral för virke i Bäckefors. Ja, på måndagen fattade Bengtsfors kommunfullmäktige ett beslut om att anta en omfattande detaljplan för området Vången 1:80.
– En omlastningscentral är något som vi i det politiska styret efter valet sa var väldigt viktigt att det skulle genomfördes. Det är något som har diskuterats under många långa år, utan att det blivit något, sa Stig Bertilsson (M).
Genom att ge frihet att låta Södra Skogsägarna och Sigma Civil ta fram ett förslag till detaljplan för en omlastningscentral är syftet dels en central för omlastning av virke, dels upplag och möjlighet för lagring av aska inom planområdet.
– Detaljplanen ska naturligtvis också säkerställa att grund- och dagvatten inte kommer till skada vilket är väldigt viktigt. Länsstyrelsen, Dalslands miljönämnd och privatpersoner har haft synpunkter här och Södra har också gjort förtydliganden för att säkra detta. Vi skulle aldrig gå fram med en sådan plan om vi inte säkrat upp för grund- och dagvatten. Detta har penetrerats noggrant, sa Bertilsson.
”Viktigt för miljön”
Det handlar om ett 30 hektar stort markområde där 400 000 kubikmeter virke årligen beräknas kunna omlastas.
– Det motsvarar 7 000 lastbilstransporter som kan gå på tåg från Bäckefors till Värö. Det här innebär för miljön en riktigt stor sak. Att styra om från landsväg till tåg. Det blir minskade utsläpp med allt vad det innebär för naturen, sa Bertilsson.
Värdet för näringslivet
Han talade också om den betydelse omlastningscentralen väntas få för näringslivsutvecklingen i regionen.
– Virket kommer att bli lättare att få ut till bruken och prisvärdet kommer att öka.
Stat och region går in med 40 miljoner kronor för att projektet ska förverkligas.
I likhet med Stig Bertilsson yrkade även centerpartisterna Per Jonsson och Jerker Johansson, Britt-Inger Sandström (SD) och den politiske vilden Nore Johansson på bifall.
”Flera frågetecken”
Bo Thorn (S) höll i mångt och mycket med, men menade att det fanns vissa frågetecken.
– Att köra virke på tåg är det mest effektiva man göra. Det ger inte så många jobb, men det är väldigt effektivt. Men sedan behöver det finnas en mätning och en uppföljning när det gäller grundvatten. Jag undrar också vilka typer av material som ska transporteras? Man säger aska och flis, men det finns annat också att titta mer på. Annars är det bara att gratulera Södra och andra skogsföretag till det här, sa Thorn.
"Kan snedvrida"
Hans partikamrat Per Eriksson menade att Munksjö Paper varit väldigt tydliga med att om det offentliga går in med för mycket pengar riskerar det att snedvrida konkurrensen.
Stig Bertilsson svarade att man måste ha respekt för de miljöfrågor som finns och menade att det har gjorts ett gediget jobb att skydda dagvatten och grundvatten.
– Sedan är kanske Munksjö Paper inte helt glada, det blir en konkurrens. Men kommunen har inte lagt några pengar i det här. Det är Södra som lagt pengarna i det så här långt.