Hoppa till huvudinnehållet

Andra gången på tre veckor – nytt strömavbrott i Åmål väcker irritation

Publicerad:
Reporter Ove Rydh
Ove Rydh
ove.rydh@provinstidningen.se
Reporter Ida Aronsson
Ida Aronsson
ida.aronsson@nwt.se
Foto: Fredrik Tacacho

Knappt tre veckor efter det förra strömavbrottet i delar av centrala Åmål och över på Sjövikssidan, blev det på tisdagskvällen becksvart igen när strömmen gick. Samma abonnenter drabbades den här gången också.

Vattenfall meddelar att strömavbrottet startade vid 19.28 på tisdagen och beräknades vara klart vid 23-tiden. Under kvällen arbetade man med att åtgärda problemet och genomför dels en stegvis inkoppling av kunderna i området.

Avbrottet den här gången berörde 512 kunder, främst i de centrala delarna av Åmål men även i stora delar på Sjövikssidan.

En bit in på natten

Vid 22.50-tiden var fortfarande 46 kunder utan ström, enligt Magnus Kryssare, pressekreterare på Vattenfall.

Ännu en bit in på natten hade alla abonnenter inte fått tillbaka strömmen.

Mönstret upprepades nästan identiskt med onsdagen för knappt tre veckor sedan, den 23 februari. Då var 518 abonnenter i exakt samma område utan ström i sex timmar.

Väcker irritation

För tre veckor sedan angavs ett träd på en elledning som orsaken till strömavbrottet, ett besked som många tvivlade på den gången.

Det har tidigare också varit strömavbrott på samma ställe, vilket tyder på att det är något annat, tekniskt fel som återkommer.

– Nu är det andra gången på tre veckor det händer – på samma ställe. Nu får Vattenfall göra något åt detta, säger Berit Günther i Sjövik, som tog strömavbrottet med jämnmod förra gången, men som är något mer irriterad nu.

Även för två år sedan

Tidningen kontaktade Vattenfall per telefon med frågor. I ett mejl från pressavdelningen svarade Vattenfall och vidhöll där att det var ett träd på ledningen som var orsaken till strömavbrottet för tre veckor sedan.

– Innan avbrottet den 23 februari var det två år sedan det förekom avbrott på ledningen. Orsaken till tisdagens avbrott är okänt. Vi hade tekniker på plats som felsköte. Inga andra åtgärder är planerade i nuläget, svarar pressekreteraren Carina Netterlind i mejlet.

Artikeltaggar

NyheterSamhälleStrömavbrottVattenfallÅmål

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.