Hoppa till huvudinnehållet

Åmålsbo har rätt att ångra städning – som redan gjorts

Publicerad:
Städfirman gjorde inte tillräckligt rent, menade konsumenten. Men den frågan prövades egentligen inte av ARN. Eftersom städfirman missat att informera om ångerrätten, hade konsumenten rätt att ångra köpet – trots att städning redan genomförts.
Städfirman gjorde inte tillräckligt rent, menade konsumenten. Men den frågan prövades egentligen inte av ARN. Eftersom städfirman missat att informera om ångerrätten, hade konsumenten rätt att ångra köpet – trots att städning redan genomförts. Foto: Veronica Johansson/SvD/TT

Allmänna reklamationsnämnden går på en Åmålsbos linje och rekommenderar städfirman att inte ta betalt för sitt utförda arbete. Åmålsbon hade rätt att ångra tjänsten i efterhand, trots att städfirman varit på plats i lägenheten två gånger.

Åmålsbon anlitade en städfirma från en annan ort för att flyttstäda sin lägenhet. En första flyttstädning underkändes av Åmålsbons hyresvärd, som sa att det var ”på tok för dåligt”. Enligt Åmålsbon var det mycket smuts kvar, inte minst i toaletten.

Företaget genomförde då en ny städning, men när Åmålsbon inspekterade såg han att även den här gången var det mycket smuts kvar.

Städfirman erbjöd sig då att städa en tredje gång, men det sa Åmålsbon nej till och ville slippa betala företagets faktura, vilket städfirman motsatte sig.

På distans

Nu har Allmänna reklamationsnämnden sagt sitt. Eftersom avtalet har ingåtts på distans har Åmålsbon rätt att ångra köpet i efterhand, eftersom städfirman inte informerat om att ångerrätt finns. Att tjänsten redan utförts spelar ingen roll. Ångerrätten gäller i 14 dagar från det att den informationen nått konsumenten.

Nämnden rekommenderar därför firman att avstå från att kräva betalt för städningen.

Artikeltaggar

ÅmålKonsumentStädning

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.