Tankar inför helgen: Första söndagen utan restriktioner

Familj
PUBLICERAD:
Ingemar Scott.
På söndag har vi den första söndagen med borttagna restriktioner. Värt att fira med fysiskt gudstjänstbesök. Men innebär det att smittotalet går ner? Mellan jag skriver dessa rader och du läser dem räknar jag med att vi fått senaste statistiken.

Jag vet inte vad som händer, men hoppas på nedgång även inklusive mörkertal.

Våren

Förra veckan försvann snön. Blir det vår nu? Mellan jag skriver dessa rader och du läser dem kan det bli ny snö.

Jag vet inte vad som händer, men hoppas på snar inte bara metrologisk utan reell vår.

Påsk

Förra söndagen var den sista då vi såg bakåt mot jul. På söndag firar vi Septuagesima. Det betyder 70, mindre av 70 dagar kvar till påsk. 63 noga räknat. Ovanligt sent i år eftersom första fullmånen efter vårdagjämningen kommer ovanligt sent.

Jag vet att det vänder i kyrkoåret och vi räknar framåt mot påsk, som hoppas blir glad för dig.

Det jag hittills skrivit är bara en poetisk kopia av Folkhälsomyndigheten, SMHI och almanackan.

Har jag inget mer att skriva kan det kvitta, men det har jag.

David

I söndagens psaltarpsalm, psalm 25 går David igenom de 22 bokstäverna i det hebreiska alfabetet och börjar en strof på en bokstav i taget. När han går igenom bokstäverna 7, 11 och 18 ber han om förlåtelse. Han hade tagit en annan mans hustru och sett till att mannen blev dödad.

Jag vet vad som hände. Han bad om nåd och kunde se framåt.

Konsekvenser

En av hans söner våldtog en halvsyster. Två andra gjorde en i taget uppror och tog makten. Även om synden är förlåten kan den innebära fortsatta konsekvenser. Det är en sak att bli förlåten. Så fort vi ber om förlåtelse, förlåter Gud. Jesus har lärt oss att be: "Förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit/förlåter dem som står i skuld till oss." Men ingen ska använda detta för att pressa fram ett förtroende som inte finns. Ibland är ångern äkta och ibland spelad.

Jag vet att förtroendet inte alltid ska finnas, men att Guds förlåtelse alltid finns.

För dig

I Guds ögon är även de mindre uppseendeväckande synderna allvarliga. Paulus skriver: "Alla har syndat och saknar härligheten från Gud." Om du gjort något ont och inte får förtroende från de närmaste eller inte får förtroende från människor fast du borde fått det, kan Davids psalmer vara en hjälp för dig. Även om han fortsatt hade motstånd fick han förlåtelse och kunde börja om. Psalmerna tillkom som ett utslag av den fördjupade gudskontakten i den smältdegeln.

Jag vet inte hur människor ser på dig, men Gud förlåter dig, när du i din bön ärligt vänder dig till honom. Jag hoppas att du tar emot den nåden som nu genom Jesus är öppen för dig. Utifrån den kan du tjäna.​

Ingemar Scott

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.