Opinionsgruppen för bättre kollektivtrafik i Dalsland – Ett Dalsland på spåret jobbar vidare. Vid ett möte i Bäckefors i måndags redovisades arbetet hittills. Bland annat en förstudie på hur en mer genomtänkt och utbyggd användning av järnvägen kan sänka restiden mellan Göteborg, Dalsland och Oslo.
Ett 30-tal personer var på plats i Bäckegården när Veronika Horn, ordförande i opinionsgruppen, redogjorde för arbetet under de tre och ett halvt år som gått sedan gruppen bildades.
Ett resultat av arbetet är en förstudie om hur trafiken ska kunna utvecklas.
– Vi vill bygga vidare på de järnvägsspår som redan finns. De utgör en resurs som vi inte ska kasta bort utan istället utveckla för framtiden, säger Lars-Gunnar Larsson, talesperson för opinionsgruppen.
Det ger låga investeringar, liten miljöpåverkan och låg resursförbrukning när man bygger ut järnvägen. Enligt gruppens förslag i studien är mindre än tio procent av spåren helt ny sträckning.
Bygga tunnlar
Vad som krävs är att ett par tunnlar byggs i Dalsland vid Dals Rostock och Ed och en tunnel, samt en bro på den norska sidan mot Halden. Gruppen ser också fördelar med att använda en upprustad Bohusbana för att förbättra kollektivtrafiken.
Opinionsgruppen anser att restiden Göteborg till Oslo kan kortas från dagens fyra timmar till två och en halv timme.
Martin Carling (C), ordförande i Fyrbodals kommunalförbund, deltog på mötet. Han framhöll att det är viktigt att arbetet kommer i gång på båda sidor av gränsen. Då kan det bli frågan om EU-bidrag på halva kostnaden.
Av politiker var förutom Martin Carling, Per Jonsson (C), Bengtsfors och Morgan E Andersson (C), Mellerud på plats i Bäckegården.
”Vägar framåt”
Britt Bohlin, som bland annat är ordförande i Trafikverkets styrelse kunde bara vara med senare delen av mötet. Ledningen i opinionsgruppen kommer senare att träffa henne och diskutera möjliga vägar framåt.
Det blev också information om andra närliggande frågor. Gunnar Olsson från Brålanda Företagarförening berättade hur de drivit opinion och medverkat till att järnvägsstationen ska återöppnas där inom sju år.
Per Jonsson berättade om den omlastningsterminal från lastbilar till järnvägen som kommer byggas vid Nian strax nordväst om Bäckefors.