40-årsminne: Världens första takbox av modernt snitt byggdes troligen i Skåpafors

Motor
PUBLICERAD:
Från första sidan i Dalslänningen den 27 februari 1981. Frank Ljunggren förevisar takboxen tillverkad i Skåpafors.
Byggdes den första riktiga takboxen av nutida snitt för bilar i Skåpafors för 40 år sedan? Ja, troligtvis.
Dalslänningens gamla tidningsarkiv ger ibland upphov till saker som måste undersökas.

När årgång 1981 bläddrades igenom med 40 år gamla artiklar föll ögonen på en näringslivsnyhet daterad Skåpafors i februari detta år.

Banbrytande

"Lådbilsrallyt" brukar luttrade poliser tala om inte minst i sportlovstider när tåget av bilar rullar på särskilt riksväg 45 mot fjällen.
Foto: JOHAN NILSSON / TT

I industrilokaler i Skåpafors, granne med Folkets Hus, presenterade företaget Combi Carrier starten för produktion av sin banbrytande takbox. Bakom företaget stod bland andra en Frank Ljunggren från Göteborg som utvecklat produkten vid sin mekaniska verkstad. Först i plåt vilket inte visade sig så lyckat, och senare efter att en japan vid Volvo hjälpt till - i glasfiber.

Utvecklingsfonden och Ed

Via stöd från den dåvarande Utvecklingsfonden och Götabanken hade tillverkningen hittat till Skåpafors.

En internationell lansering förutspåddes efter att produkten skulle mönsterskyddas och kontakter sades finnas i Västtyskland, England, Australien och USA. I Norge som kanske var den naturligaste marknaden, hade en kontaktman beställt 500 boxar. 2 500 boxar per år skulle man klara av att göra. Om produktionen skulle bli för omfattande kunde Eds plastindustri hjälpa till.

Artikeln i Dalslänningen från 1981 berättar om hur takboxtillverkningen hamnat i Dalsland och hur framtidsutsikterna såg ut.

Framtidsutsikterna såg ljusa ut. Riktigt varför boxen inte blev den succé som en borde förtäljer inte historien. Möjligen var priset 2 890 kronor ganska högt efter tidens mått mätt. En liter bensin kostade det året till exempel strax under tre kronor.

Lådbilsrally

Under årens lopp har takboxar till bilar blivit en flitigt använd produkt. Sportloven är måhända höjdpunkten under året, och vem minns inte trafikpoliserna som under 1980-talet så ofta talade om "lådbilsrallyt" på riksväg 45 mellan fjällen och Göteborg.

En av dem som minns tillverkningen av Combi Carrier var Lars Lannérus i Bengtsfors som gjorde boxar tillsammans med Thomas Håkansson.

Artikeln i Dalslänningen från 1981 berättar om hur takboxtillverkningen hamnat i Dalsland och hur framtidsutsikterna såg ut. På den övre bilden ses Lars Lannérus spruta en box.

– Visst var det en pionjärprodukt. Namnet Combi Carrier anknöt till att boxarna även skulle kunna användas som en liten båt. Vi gjorde också kajaker och canadensare som handupplades, berättar Lars Lannérus.

Ekonomiskt sköttes verksamheten inte helt bra. Löner uteblev och Lars drog sig efter ett tag ur det hela.

The mother of all boxes 1982

Rätt skött skulle produkten nog haft potential som storsäljare över tid.

Stora tillverkare som svenska Thule och norska Packline har framgångsrika sortiment. Packline skriver på sin hemsida att man troligen var först:

"Vi lanserade en takbox av glasfiber redan 1982, och den anses som världens första. Det är därför vi i dag med stolthet använder begreppet “The Mother of All Boxes” om Packline."

Det finns också uppgifter om att svenska Thule redan 1977 tillverkade en slags takbox, men de tycks inte riktigt ha varit av dagens typ och material. Men idén till en box på taket fanns tidigare inte minst i bilens förlovade land USA i form av aluminiumlådor.

Men med facit i hand i form av Dalslänningen den 27 februari 1981 kan konstateras att den första takboxen i glasfiber av modernt snitt sannolikt kom från Skåpafors.

Däremot hade nuvarande Packline med industriella anor från 1919 redan på 1970-talet produktion av förvaringslådor och smala skidboxar till bilar under namnet Skiline, i Strängnäs i Sverige.

Såg behovet

Dalslänningen har inte nått Frank Ljunggren som var initiativtagare till företaget, men däremot hans tidigare fru:

– Det stämmer att det var den första riktiga takboxen. Vi åkte till fjällen och hade tre söner och skidorna fick inte plats. Det var så idén uppstod, berättar Lillemor Ljunggren.

En hel del boxar tillverkades och ännu kan man hitta begagnade boxar på diverse fyndsidor. Men företaget upphörde således och andra tillverkare tog vid. I dag finns en annan produkt med samma namn. En USA-tillverkad bår för att bära skadade personer.

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.