Hoppa till huvudinnehållet

Älgarna i Ed har blivit influencers på Youtube

Publicerad:
Reporter Sanna Stark
Sanna Stark
sanna.stark@provinstidningen.se
Paret och kollegorna Julie Bloch Jensen och Noak Mossberg Thelander möter sommarens turister med en massa nyheter på Dalslands Moose Ranch.
Paret och kollegorna Julie Bloch Jensen och Noak Mossberg Thelander möter sommarens turister med en massa nyheter på Dalslands Moose Ranch. Foto: Sanna Stark

Från att ha ett hundratal tyskar, holländare och andra utländska turister samlade vid varje matning försvann plötsligt besökarna på Dalslands Moose Ranch när pandemin bröt ut och restriktioner tillkom.

Nu laddar älgparken upp inför högsäsongen med flera nya satsningar i ryggen. Bland annat syns älgarna numera på Youtube.

– Man måste vara innovativ för att inte falla så hårt, säger Julie Bloch Jensen.

Nästintill tama, åtminstone väldigt vänliga och människovana, älgar som tacksamt tar emot en banan eller två mot en blöt puss. Den synen är kanske inte så vanlig – men på Dalslands Moose Ranch i Ed hör den till vardagen.

– Här har vi tolvåriga Helga. Hon är otroligt snäll mot människor, men läxar gärna upp de andra älgarna. Det är hon som är chefen, säger Noak Mossberg Thelander, son till älgparkens delgrundare Conny Mossberg.

– Ludwig är 15 år i år. När de allra minsta besökarna kommer brukar han sänka huvudet till deras nivå så att de kan klappa honom, säger Julie Bloch Jensen, flickvän till Noak Mossberg Thelander.

Ökat lokalintresse

Som om att bedriva verksamhet som innefattar djur och turism inte vore skört nog förväntades pandemin slå hårt mot Dalslands Moose Ranch.

– Innan pandemin hade vi upp till 100 besökare här vid varje matning. Folk stod till och med på borden för att kunna se älgarna, säger Noak Mossberg Thelander.

De utländska turisterna stängdes ute, men som tur är har lokalbefolkningen visat sig vara lika fascinerade över parkens åtta älgar.

– Under hösten hade vi öppet varje dag, till skillnad från tidigare när vi hade öppet en gång i veckan ungefär. Nu försöker vi hålla öppet året runt för att möta efterfrågan, och det är ju inga problem – vi är ju alltid här och sköter om älgarna oavsett, säger paret.

"Fick improvisera"

Utöver ändrade öppettider och en således större chans för gästerna att få umgås mer de stora, respektingivande djuren på nära håll har älgparken dessutom tagit fram en hemsida under året.

– Pandemin gav oss många utvecklingsmöjligheter. Vi fick improvisera, helt enkelt. Man måste vara innovativ för att inte falla så hårt, säger Julie Bloch Jensen.

Helga är chef över flocken på åtta älgar.
Helga är chef över flocken på åtta älgar. Foto: Sanna Stark

Julie Bloch Jensen är själv multimedia-designer och har utvecklat hemsidan. Fotografierna står Noak Mossberg Thelander för.

– Vi är en bra kombination. Tanken med hemsidan är att folk ska kunna boka sina besök som en åtgärd för att förhindra smittspridning, säger Julie Bloch Jensen.

Startat webbshop

Dessutom har hemsidan resulterat i nya möjligheter – nämligen en webbshop, "Mooseland".

– Planen är att den kompletterar älgparken. Nu kan vi sälja våra produkter på ett annat ställe året om. Vi vill satsa på att leverera produkter som har med skogen och naturen att göra, och inte bara älg. Men älgen kommer ju förstås alltid vara skogens konung, säger Julie Bloch Jensen.

Samarbetat med kommunen

Friluftslivet har fått ett rejält uppsving under det pandemipräglade året. Dalslands Mooseranch är inte sena med att hänga på, i ett samarbete med Dals-Eds kommun. Nu kan gästerna erbjudas en guidad vandringstur i den natursköna miljön runt den tio hektar stora parken.

– Det går också att boka via hemsidan. Kommunen har hjälpt oss med att få upp bänkar, skyltar och annat som behövs gör att besökarna ska kunna slå sig ned och fika under tiden, säger Julie Bloch Jensen.

Serverar våfflor

Och till fika kan gästerna köpa med en nygräddad våffla från älgparkens "take-away-café" som snart dyker upp bakom en ny fönsterruta i byggnaden.

Snart kommer ett nytt fönster upp på byggnaden. Där kommer det bland annat att serveras våfflor i ett take-away-café.
Snart kommer ett nytt fönster upp på byggnaden. Där kommer det bland annat att serveras våfflor i ett take-away-café. Foto: Sanna Stark

– Vi har smygstartat lite med våfflor, och gästerna har verkligen tyckt att det har varit supergott, säger Julie Bloch Jensen.

Syns på Youtube

Och fler nyheter finns från Dalslands Mooseranch. Som om de människovana älgarna inte vore häftiga nog har de nyligen till och med gått och blivit influencers på Youtube.

– Vi har startat en kanal där tittarna får följa älgarna. Vårt första klipp blev viralt och vi har så himla mycket mer material, säger Julie Bloch Jensen.

– Det vore kul om det fungerar, det är ju sådant som slår igenom nu. Tänk bara på "Den stora älgvandringen" som sänds på SVT, säger Noak Mossberg Thelander.

Många nyheter har fötts ur pandemin, men något som är sig likt är att älgarna inväntar sommarens många besökare.

– Nu hoppas vi på ett bättre år än förra året. Förra året var ändå okej, men inte alls som det brukar. Vi hoppas att lokalbefolkningen håller i sitt intresse för älgarna, säger Noak Mossberg Thelander.

Artikeltaggar

Dalslands MooseranchEdNyheterSommarVandringVandringsledYoutubeÄlg

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.