Hoppa till huvudinnehållet

Ida har hittat rätt spår i livet

Publicerad:
Reporter Sanna Stark
Sanna Stark
sanna.stark@nwt.se
Ida Karlsson, 27 år från Åmål, har nyligen blivit färdigutbildad lokförare på DVVJ.
Ida Karlsson, 27 år från Åmål, har nyligen blivit färdigutbildad lokförare på DVVJ. Foto: Sanna Stark

Karriären går som på räls för 27-åriga Ida Karlsson. Sedan 2012 har hon varit anställd på DVVJ, och tidigare i vår blev hon färdig lokförare.

– Det brukar vara så att har man en gång kommit in på järnvägen så slutar du inte, säger hon.

Det är fredag morgon och solen steker redan på järnvägsspåren i Billingsfors. I dag är Ida Karlssons uppgift att först transportera tomma vagnar ner till Mellerud, för att sedan ta med sig vagnar fulla med pappersmassa därifrån och tillbaka.

– Det ska till Rexcell, säger hon.

Sedan den 25 mars är Ida Karlsson, från Åmål, lokförare.

Innan hon får ge sig av med tåget ska hon ta med nycklar från ställverket till växlarna som ska läggas om. Loket måste naturligtvis flyttas så det är i täten av ekipaget, bromsar ska testas och lufttrycket genom ska uppnå fem bar.

Mycket ska fixas innan Ida Karlsson kan bege sig på järnverket. Här låser hon ställverket, som säkerställer att inget annat tåg kan ta sig in på samma spår som henne.
Mycket ska fixas innan Ida Karlsson kan bege sig på järnverket. Här låser hon ställverket, som säkerställer att inget annat tåg kan ta sig in på samma spår som henne. Foto: Sanna Stark

Att köra tåg innebär mycket mer än att just köra tåg.

– Det är många bollar i luften samtidigt, konstaterar Ida Karlsson, samtidigt som hon styr tåget från marken genom en radiodosa.

Ida Karlsson kan styra tåget genom en liten radiolåda. ”Som när man var liten och lekte med radiobilar. Fast lite större då”, säger hon.
Ida Karlsson kan styra tåget genom en liten radiolåda. ”Som när man var liten och lekte med radiobilar. Fast lite större då”, säger hon. Foto: Sanna Stark

I mobiltelefonen, tryckt mot örat med hjälp av axeln, har hon trafikledningen i Göteborg som ger henne klartecken att åka.

"Flutit på"

För Ida Karlsson var det egentligen inte en självklarhet att bli lokförare.

– Jag började på DVVJ 2012, som turistvärd. 2013 blev jag personalansvarig för turistverksamheten och sedan dess har det hängt i sig. Jag blev borta mellan 2017 och 2018 bara, säger hon.

Under två års tid jobbade Ida Karlsson på en förskola. Roligt, men något som inte passade henne alls med tanke på sin astma.

Att bli lokförare var egentligen ingen självklarhet för Ida Karlsson.
Att bli lokförare var egentligen ingen självklarhet för Ida Karlsson. Foto: Sanna Stark

– Det var kul med barnen och så, men jag blev sjuk hela tiden, säger Ida Karlsson.

– Sen ringde DVVJ och frågade hösten 2018 om jag ville komma tillbaka. Och det ville jag ju, fortsätter hon.

2019 gick hon en grundlig växlingsutbildning och efter en tjänst i Uddevalla tilldelades hon ett lokförarbevis. Nu var hon alltså även förare i växling.

Ända sedan hon gick första utbildningen på järnvägen 2019 har det gått undan för Ida Karlsson.
Ända sedan hon gick första utbildningen på järnvägen 2019 har det gått undan för Ida Karlsson. Foto: Sanna Stark

– Jag blev erbjuden att gå en lokförarutbildning på Tågab i Kristinehamn, som jag gick nu i januari. Det har gått fort framåt och bara flutit på hela tiden, säger Ida Karlsson.

Folk på spåret

Plötsligt tutar Ida Karlsson med loket och spanar lite extra på rälsen framför sig. Att folk motionerar på tågsträckan i tron om att den inte är i bruk är ett problem sedan länge för DVVJ.

Många motionärer tror inte att DVVJ-sträckan är trafikerad och går, springer och cyklar därför på spåret. Här var det nära att bli en incident i höstas förra året, då en kvinna var nära att bli klämd mellan bergväggen och tåget, som ställde sig på bromsen.
Många motionärer tror inte att DVVJ-sträckan är trafikerad och går, springer och cyklar därför på spåret. Här var det nära att bli en incident i höstas förra året, då en kvinna var nära att bli klämd mellan bergväggen och tåget, som ställde sig på bromsen. Foto: Sanna Stark

– I den här bergskärningen kom det en och sprang i höstas. Hon hade någon decimeter till godo mellan tåget och bergväggen, säger hon.

Mer jämställt

Tidigare har tågbranschen varit mansdominerad, men Ida Karlsson vittnar om att allt fler kvinnor söker sig till yrket.

– De senaste tio åren har det blivit mycket mer jämställt. Jag har nog aldrig mött en tjej ute på järnvägen här eller på mina utbildningar, men jag tror att fler tjejer går vägen genom yrkeshögskolan. Mina killkompisar som har gått där har haft flera tjejer i klassen, säger hon.

Har du mött några fördomar i branschen?

– Nej. De verkar bara tycka att det är kul att det kommer en tjej. Jag har nog alltid varit en pojkflicka tror jag. Alltid gillat aktiviteter som att fiska och så. Något modeintresse eller sådant som andra tjejer gillar har jag aldrig haft.

”Jag har nog alltid varit en pojkflicka tror jag”, säger Ida Karlsson.
”Jag har nog alltid varit en pojkflicka tror jag”, säger Ida Karlsson. Foto: Sanna Stark

– Jag trivs bäst i de här kläderna, säger Ida Karlsson och tittar ner på sina varselkläder.

Pilot drömyrket

Rätt yrke, upplever Ida Karlsson att hon har funnit. Som liten skulle hon bli pilot, har hennes farmor berättat.

– Men det kommer inte jag ihåg. När jag skulle börja gymnasiet sökte jag först byggprogrammet i Säffle. Men så besökte jag turismledargymnasiet i Ed och blev alldeles frälst. Det verkade jättespännande, säger Ida Karlsson.

Fina vyer får man se längs DVVJ-sträckan. Här syns Håverud.
Fina vyer får man se längs DVVJ-sträckan. Här syns Håverud. Foto: Sanna Stark

Efter studenten började hon alltså jobba på DVVJ.

– Det brukar vara så att har man en gång kommit in på järnvägen så slutar du inte, säger Ida Karlsson.

Möttes genom tåget

Det var även på rälsen som Ida Karlsson träffade sin pojkvän, som också är lokförare, fast i Kil. Men särskilt mycket tågsnack blir det inte när de umgås.

– Han hade ju inga intressen utöver tåg när vi träffades. Det var bara järnvägen i huvudet på'n. Nu är vi ute och åker skidor, cyklar, paddlar, tältar och ska vandra i fjällen till hösten. Bara roliga saker. Han kör rälsbuss här om somrarna. Det var så vi träffades.

Farligt yrke

Så rullar tåget in mot Melleruds järnvägsstation. Nu måste Ida Karlsson vänta en halvtimme innan hon kan åka mot Billingsfors igen, och innan dess ska vagnarna lämnas och de nya kopplas på loket.

Väl framme i Mellerud ska processen, som gjordes innan avfärden i Billingsfors, göras om igen. Nya vagnar ska kopplas på och kontrolleras.
Väl framme i Mellerud ska processen, som gjordes innan avfärden i Billingsfors, göras om igen. Nya vagnar ska kopplas på och kontrolleras. Foto: Sanna Stark

– De gamla hämtas och körs till Sävenäs i Göteborg i morgon. De körde ett tåg till Kil imorse och då lämnade de av dessa vagnar till oss. Det här väger sammanlagt 719 ton, säger Ida Karlsson.

Ett riskfyllt jobb.
Ett riskfyllt jobb. Foto: Sanna Stark

Det känns som att det finns risker med det här jobbet?

– Ja, växling är ju ett av Sveriges farligaste jobb egentligen. Det sker ju dödsfall i det, så det gäller att tänka sig för och ha ett säkerhetstänk hela tiden. Är man osäker ska man bara stå stilla, säger Ida Karlsson samtidigt som hon står på ett fotsteg längst fram på de rullande vagnarna.

Olycksdrabbad övergång

Strax efter Mellerud, i riktningen mot Billingsfors igen, ligger den järnvägsövergång som det skedde en dödsolycka vid för några år sedan. En bil körde mot rött och såg inte att tåget närmade sig.

– Du som förare får aldrig skulden vid en olycka. Risken för olyckor finns ju, och jag vet faktiskt inte om jag skulle klara av det, även om jag är medveten om att det kan ske. Det förbereds vi inför på utbildningen, säger Ida Karlsson.

Skulle Ida Karlsson bli inblandad i en olycka på spåret vet hon faktiskt inte hur hon skulle hantera det, rent känslomässigt, menar hon. Även om hon förstås har förberetts inför det på utbildningen.
Skulle Ida Karlsson bli inblandad i en olycka på spåret vet hon faktiskt inte hur hon skulle hantera det, rent känslomässigt, menar hon. Även om hon förstås har förberetts inför det på utbildningen. Foto: Sanna Stark

"Många nördar"

För den som känner sig sugen på att utbilda sig till lokförare måste man först genomgå både praktiska prov och psykologiska tester.

– Psykologen bestämmer om du är godkänd eller inte, säger Ida Karlsson.

Man får inte vara helt galen då, med andra ord?

– Nej, men det är ingen som är riktig på järnvägen, och jag tror inte att du behöver vara sådär jättenormal, säger Ida Karlsson och skrattar med glimten i ögat.

– Järnvägen har väldigt många olika typer av personer på alla olika sätt. Vissa är väldigt intresserade av lok, vissa av rälsen och andra av vagnarna. Han som examinerade mig på det här loket var väldigt intresserad av toaletterna på de gamla rälsbussarna. Det har jag aldrig mött förut.

– Jag fick ta med honom in dit så han fick fota en toalett, fortsätter hon och skrattar.

Men trots särskilda intressen är alla lika varmt välkomna till tågbranschen, menar Ida Karlsson.

– Vi blir som en enda stor familj, säger hon.

Artikeltaggar

BillingsforsDVVJIda KarlssonMellerudNyheterTågtrafik

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.