Svar på Hans-Åke Anderssons insändare i Dalslänningen den 11 maj.
Jag fick frågan av Hans-Åke Andersson vad jag, och då i förlängningen Vänsterpartiet, tänker göra åt det eftersatta vägnätet i Dalsland. Frågan är välbefogad, för de dalsländska vägarna likväl som för så många andra vägar på den svenska landsbygden.
Insändare: Vad anser Holmqvist och Segerlind om vägarna?Nyligen presenterade regeringen ett förslag på ”Framtidens infrastruktur” som lade fast de ekonomiska ramarna för satsningar på transportinfrastruktur fram till 2033. Regeringen föreslog en ekonomisk ram på 799 miljarder kronor, Vänsterpartiet föreslår en betydligt högre ram, om 969 miljarder kronor. Varför är det här viktigt? Jo för att hur stor budgetram man har avgör hur mycket vi mäktar med att göra.
Insändarsvar: Bärighet och framkomlighet är viktigtI vårt förslag till ”Framtidens infrastruktur” så uppmärksammade vi det extremt eftersatta underhållet av vägar i landsbygder och glesbygder. Att företag låter bli att etablera sig i landsbygder p.g.a. bristande infrastruktur och att vi får indragna kollektivtrafiklinjer för att vägarna utgör ett arbetsmiljöproblem är inte hållbart. För att hela Sverige ska leva och både människor och företag ska kunna verka i hela landet behöver arbetet med att underhålla och rusta upp vägarna ute i landet prioriteras på ett helt annat sätt än idag. Det innebär bland annat ökade satsningar på underhåll och upprustning av vägnätet ute i landet framför investeringar på nya motorvägar i och runt våra storstäder, vilket är regeringens politik idag.
Vänsterpartiet vill satsa 207 miljarder kronor på att rusta upp statliga vägar bland annat för att öka bärighet, tjälsäkring och reinvesteringar av vägar men också för medfinansiering till enskilda vägar. Frågan var också hur mycket pengar vi vill se går till de dalsländska vägarna. Svaret är att vi inte specificerar enskilda vägar på det viset. Summan vi satt gäller för helheten, för det är i slutänden inte bara på den dalsländska landsbygden som problemet med potthålen finns, det ser likadant ut i hela landet.
En fungerande infrastruktur är nödvändig i hela landet, både när det kommer till järnväg och väg. Om vi menar allvar med att människor ska kunna leva, bo och verka överallt måste vägnätet i hela Sverige rustas upp och den underhållsskuld som byggt upp under årtionden av försummelse tas igen. För det krävs mer resurser men även omprioriteringar. Vänsterpartiet vill satsa de resurserna och göra de omprioriteringarna.