Insändare: Vad anser Holmqvist och Segerlind om vägarna?

Insändare
PUBLICERAD:
Ingen förbättring av de dåliga dalsländska vägarna har skett under snart ett halvsekel konstaterar författaren av inlägget.
Foto: Helena Lindgren
För över ett fyrtiotal år sedan kämpade den allt för tidigt bortgångne Nils Larsson, Asslebyn, Steneby tillsammans med ortsbor och berörda för att få en förbättring till stånd för vägen som löper väster om Ivägssjön mellan Kroken (länsväg 172) och Norebyn, Steneby (länsväg 164).

Larsson och ortsbefolkningen tog då som nu massmedia med flera till hjälp i sin kamp för vägens skick och lät berörd motpart ställa upp och göra syn på vägen. Redan då var man rörande överens om att vägen behövde åtgärdas snarast. Kort och gott: Den var bedrövlig! Den bestod vid regn av leråker och vattenfyllda hål vid hål. Jag tror säkert att Dalslänningen i sitt arkiv än i dag har foton från dessa reportage över olika inspektioner som genomfördes av vägen.

Vad har nu hänt då på dessa 40 – 50 år? Svaret är kort – inte ett dugg! Dalsland kan med rätta kalla sig för Sveriges sydligaste vildmark. För Landskapet är fullständigt bortglömt av vår Regering. I tilläggsbudgeten som lades nyligen tillfördes infrastrukturen vad gällde vägar ett betydande belopp.

Hur mycket av dessa medel gick till Dalsland? Inte en krona vad jag känner till. Nu har vi så väl förspänt, att vi i grannskapet har tre riksdagsmän var av en har utlovat agera då det gäller Dalslands vägnät. Den naturliga frågan blir då: Hur har då de två andra riksdagsmännen tänkt göra?

Paula Holmqvist (S) och Elin Segerlind (V) vari ligger Ert engagemang för det dalsländska vägnätet och kanske i synnerhet för den vägsträckning som nu är aktuell på debattsidorna. Glöm inte vägarna ute i Rännelanda, Råggärd med flera med flera vägar i landskapet.

En direkt fråga till Er båda: Har Ni kört den aktuella vägsträckningen som diskuteras för närvarande en regnig dag när vägytan är som en leråker och hålorna ligger tätt intill varandra? Den frågan vill jag ha besvarad tillsammans med Ert tänkta engagemang för de dalsländska vägarna. Slutligen, hur mycket av pengarna i tilläggsbudgeten nu, gick till Dalslands vägar. Tre konkreta frågor! Kom plötsligt på en bonusfråga: Skriv gärna i Era respektive svar till mig vilken medelhastighet respektive högsta hastighet Ni höll på vägen, så kan det vidarebefordras till Martina Rydberg.

Missförstå mig nu inte. Det är inte på uppmaning av mig Ni skall köra aktuell väg, utan jag förmodar att Ni redan gjort det i Ert engagemang för bygden och dess folk som förtroendevalda. Dessa konkreta frågor förväntar jag mig ett svar på från Er i denna tidning.

Hans-Åke Andersson

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.