Insändarreplik till Trafikverket: Hastigheterna är redan låga

Insändare
PUBLICERAD:
Trafikverket verkar inte känna till hur standarden på många vägar är, skriver författaren av inlägget. Bilden visar vägen mellan Rölanda och Lerdal.
Foto: Helena Lindgren
Svar på kommentar från Martina Rydberg Trafikverket i Dalslänningen den 30 april.

Tack för ditt svar. Jag är dock förvånad över delar av svaret. ”Vägtrafikantens ansvar att anpassa hastigheten”. Detta svar måste innebära att Rydberg inte känner till hur den nämnda vägbanan är. På vissa platser, där groparna täcker hela vägbanans bredd , är det omöjligt att passera utan att något hjul går i gropar.

Undanmanöver är ej möjligt. Vi kräver inga underverk men en vägbana som vi vågar köra på. Tänk hur en brådskande ambulans transport kan vara (Var aktuellt för någon vecka tillbaks). En hastighet på 10-15 kilometer i timman är max, på vissa ställen. Det bör vara anpassning av hastigheten.

Underhåll vintertid, snöplogning och halkbekämpning fungerar.

Jag är medveten om begränsade medel från staten till underhåll samtidigt som de styrande politiker påpekar hur viktigt det är att hela Sverige skall leva. Vi har i närområdet två riksdagsledamöter boende. En tillhör regeringspartiet och en regeringens stödparti. Tänker ni agera?

Ut efter väg 2189 är cirka 40 hushåll åretruntboende och ungefär lika många fritidsboende. 5 till 6 aktiva jordbruk samt ett antal övriga firmor finns, bland annat taxi med skolbuss, lastbilsåkeri, gräv- och skogsentrepenad samt träindustri. Vägens längd cirka 15 kilometer. Detta är en av de Dalsländska grusvägarna där det är brister i underhåll.

Ce Eriksson

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.