Insändare: Varning för riktigt gropiga vägar

Insändare
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
På väg 2189 och en sträcka av 500 m finns över 200 gropar med varierande djup mellan 5-8 centimeter, skriver insändarförfattaren.
Bra att Dalslänningen tagit upp underhållet av grusvägarna i Dalsland.

Man frågar sig om Trafikverket kollar upp hur deras entreprenörer, i detta fall PEAB, sköter grusvägarna.

Väg 2189 Norebyn – Uleviken –Ödskölt är en av dessa. Sämst är sträckan Norebyn-Uleviken. På en sträcka av 500 m finns över 200 gropar med varierande djup mellan 5-8 centimeter. Vid Norebyn finns en parkeringsplats längs med vägen där trafiken kör in för att undgå gropar.

Mellan Uleviken och Ödskölts kyrka är det upprepade samlingar av gropar. På den belagda delen mellan Kroken och Ödskölts kyrka har det i över ett år stått skyltar “Beläggningsskador”. Så kan man tydligen åtgärda skador.

Underhållet de senaste åren har varit att vägbanan vår och höst hyvlats med en traktor som haft en vägsladd efter.

De djupa hålorna blir därmed aldrig fyllda. Det måste vara självklart att fylla i groparna med grus innan hyvling.

Det varnas i media från SMHI om stormar, halka och snöfall. När man kör på grusvägar i Dalsland bör det varnas för risken att få fordon skadade, trasiga fjädrar, punktering och sönderslagna fälgar på grund av dessa gropar.

I TV kan man se och höra hur en av Trafikverkets chefer var tacksam över att media hjälper till att förmedla varningar. När tidningen Dalslänningen påtalar nämnda brister på de dalsländska grusvägarna besvaras detta ej av Trafikverket.

En skylt varnar för dålig väg på sträckan mellan Kroken och Ödskölts kyrka.

På väg 2189 och en sträcka av 500 m finns över 200 gropar med varierande djup mellan 5-8 centimeter.

Ce. Eriksson

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.