Suezkanalen är sedan flera dagar blockerad av det gigantiska containerfartyget Ever Given. Miljardbelopp står på spel när en tiondel av världshandeln blockeras.
En av de drabbade är Tommy Nerstrand, Bengtsfors. Han har en kabinbåt ombord i en container på ett lastfartyg bakom Ever Given.
Storholmen instängd i Suezkanalen– Det är en kabinbåt från Nya Zeeland som jag har sålt till en kund i Luleå. Den skulle ha levererats till Göteborg i mitten av april, men nu tar det nog en månad till. Det är förstås tråkigt för kunden, säger Tommy Nerstrand, som har sålt kabinbåtar av modellen Mclay i tio år.
Han berättar att det fartyg där Mclay-båten finns på troligen kommer att vända nu, eller möjligen redan har vänt, och i stället ta vägen runt Afrika.
Många drabbade
– Jag har varit i kontakt med min kund och han har förståelse för vad som hänt.
Tommy Nerstrand, som annars arbetar som näringslivsutvecklare i Dals-Eds kommun, tror att det kan vara många dalsländska företagare som drabbas av situationen i Suezkanalen.
– Ja, det är mycket varor beställs och kommer från hela Asien, inte minst från Kina. Och det är förstås tråkigt när man har en kund i ena änden som man lovat ett datum och så blir det försenat av en sådan här händelse. Nu är det här förstås en unik incident. Jag kan inte erinra mig att något liknande hänt och man får väl se det som en engångshändelse.
10 procent av världshandeln
Över 10 procent av den globala handeln uppskattas gå genom Suezkanalen.
– Jag tror att man har svårt att förstå hur mycket varor som passerar där. En sådan här händelse rör om rejält i Europa för dem som importerar varor från Asien och för sjöfarten, säger Tommy Nerstrand.
Under måndagen meddelade flera nyhetsbyråer dock att Ever Given har lossats och är i rörelse.
Men även om fartyget nu uppges flyta igen är det ännu oklart när den viktiga sjöfartsleden kan öppna för trafik.