Replik: Det finns en orsak till att PostNord fått konkurrens

Insändare
PUBLICERAD:
Thomas Wallin, chefredaktör Dalslänningen och Victoria Svanberg, ordförande NWT Media.
Replik till PostNord: Med all respekt för att även PostNord anser sig behöva spara pengar, så kan vi konstatera att förändringarna i postdistribution pågått under lång tid.

Det har gjort att medieföretag fått se sig om efter andra lösningar när utdelningen påverkats.

Många läsare på landsbygden har drabbats av allt osäkrare utdelningsrutiner. PostNord och dess föregångare det statliga Postverket började redan på 1990-talet att pressa tidningsföretagen till allt tidigare och mer centraliserad postinlämning för att tillhandahålla utdelning av tidningar.

Det var en orsak till att tidningsföretagen själva byggde upp distributionsnät för att läsarna inte skulle få tidningen dagen efter utgivning. Så det handlar inte i grunden om att russinen plockats ur kakan.

En stor komplikation är att PostNord nu valt den märkliga lösningen att ha varannandagsutdelning på helt olika dagar under en tvåveckorsperiod. Även om tidningsmedier skulle vara beredda att ändra utgivningsdag för att anpassa sig till PostNords krav, så faller den lösningen då utdelningsdagarna blir måndag, tisdag, fredag ena veckan och tisdag, torsdag veckan därpå.

Vilken bransch skulle kunna anpassa sig efter sådana villkor. Tänk om ICA eller Coop skulle hålla öppet oregelbundna veckodagar beroende på när livsmedel levereras?

Sedan finns det en ekonomisk tröskel för hur höga distributionskostnaderna, som i slutändan hamnar hos konsumenten, kan bli. Allt går givetvis att lösa om det inte finns några ekonomiska begränsningar.

PostNord tillhandahåller paketutdelning med mycket hög servicenivå. Mediedistributionen borde prioriteras lika högt, då här finns en viktig demokratiaspekt i sammanhanget.

Det är beklagligt att förändringen forceras fram, utan att möjligheten till statligt stödda lösningar setts över närmare på politisk nivå.

Människor som bor på landsbygden drabbas, i synnerhet den relativt stora grupp som inte kan ta del av nyheter och debatt digitalt.

Thomas Wallin

Chefredaktör Dalslänningen

Victoria Svanberg

Ordförande NWT Media

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.