Hoppa till huvudinnehållet

Svenska rallyt inställt: "Fanns inget alternativ"

Publicerad:
Reporter Bengt Sundler
Bengt Sundler
bengt.sundler@nwt.se
Frågan är om det sista Svenska rallyt körts i Värmland. Här kommer 2019 års segrare Ott Tänak farande i senaste/sista upplagan.
Frågan är om det sista Svenska rallyt körts i Värmland. Här kommer 2019 års segrare Ott Tänak farande i senaste/sista upplagan. Foto: Micke Fransson/TT

Efter 70 år är det med stor sannolikhet över.

Svenska rallyt ställs in.

– Det är tråkigt så klart. Jag hoppades in i det längsta, säger Glenn Olsson.

Orsaken är förstås coronapandemin. Myndigheterna beslutade på tisdagen att inte ge tillstånd för tävlingen den 11-14 februari, varken med eller utan publik.

– Utifrån hur världen, Sverige och Värmland är nu tycker jag att det är rätt beslut egentligen. Det fanns inget alternativ, säger Svenska rallyts vd Glenn Olsson till NWT.

Han har bossat över VM-rallyt sedan 2012 och brottats med såväl ekonomin som vädret.

– Vi har fått kämpa, men aldrig behövt ställa in under min tid. Det här blir första gången.

Det måste kännas tufft?

– Ja, samtidigt har jag varit mentalt förberedd på att vi kan hamna i det här läget. Det är skönt att vi kan ta beslutet så kan vi gå vidare och göra något annat. Att gå i den här processen där vi slits mellan en massa intressen till höger och vänster och inte vet vad vi ska göra är inte hälsosamt för någon.

Vad säger FIA och promotorn?

– Vi har haft en dialog och hade ett möte nyss så de har sett beslutet och har full förståelse för att vi måste ställa in. Vi är överens.

Förra vinterns mildväder skapade stora problem och flera sträckor ställdes in. Stenhårda krav kom från Internationella bilsportförbundet, FIA, och promotorn, WRC promoter GmbH, om att vintersäkra rallyt. Till nästa upplaga den 11-14 februari 2021 blev det en nordligare bana och till 2022 aviseras en flytt längre upp i landet.

Svenska rallyt satte från början deadline till den sista november för ett besked om vinterns tävlings vara eller icke vara. Men det tog lång tid för Länsstyrelserna i Värmland och Dalarna, polisen och norska myndigheter att komma fram till beslutet.

Den största utmaningen var att övertyga myndigheterna om att köra en rallytävling trots rådande coronarestriktioner, med bland annat förbud för allmänna sammankomster för fler än åtta personer.

Svenska rallyts vd Glenn Olsson.
Svenska rallyts vd Glenn Olsson. Foto: Micke Fransson/TT

– Med tävlande, organisation och media är det minst 2500 människor som kommer hit. Jag förstår att regelverket inte tillåter det. Vi har också dimensionen att vi har svårt att garantera att det inte kommer publik. Vi skulle kunna sitta i en situation där det uppkommer publiksammankomster som i sin tur leder till att vi får stryka en massa sträckor, och det är inte hållbart.

Först sa Glenn Olsson att ett rally utan publik var ekonomiskt otänkbart, men ändrade sig efter påtryckning från FIA och promotorn, som till varje pris vill att VM 2021 genomförs.

Två ansökningar lämnades in, en med publik och en utan.

– Jag hoppades in i det längsta på publik tills jag insåg att det inte var något hopp kvar. Det var de sista tre fyra veckorna som det verkligen gått åt helt fel håll med pandemiutvecklingen.

Vad händer nu med rallyt och framtiden?

– Svårt att säga. Vi kommer få kämpa för att ta oss igenom den här resan fram till 2022. Det är inget drömscenario för oss att hamna i det här läget. Vår intäkt bygger på att vi genomför tävlingen och vi har så klart redan dragit på oss en del kostnader.

Vinterns upplaga ska ersättas.

– FIA och promotorn har en dialog med annan arrangör nu när det blir en lucka i kalendern. De behöver få i hop ett antal tävlingar för att det ska bli en VM-säsong.

Det ryktas att Finlands VM-arrangör fått frågan om att utöver sin sommartävling även köra ett vinterrally. Arctic Lappland Rally pekades ut som kandidat.

Ryktet med Finland kanske stämmer?

– Det får vi se, det får promotorn uttala sig om.

Finns det risk att rallyt stannar där i så fall?

– Ingen aning. Som situationen ser ut nu har vi ett avtal till 2022 och jobbar för att hitta lösningar och genomföra det. Men vi kommer ha utmaningar att ta oss igenom det här året.

Frågan är om det blir Östersund, Luleå, Umeå eller Värmland/Dalarna.

– Utredningen går i mål före jul och sen ska vi utvärdera och snabbt bestämma för att kunna göra det jobbet.

Är alla kandidaterna fortfarande aktuella?

– Absolut.

Svenska rallyt har gått sedan 1950 och bara ställts in två gånger tidigare, 1974 på grund av oljekrisen och 1990 satte vädret stopp.

Uppåt 200 000 åskådare under fyra dagar och närmare 100 miljoner tv-tittare har årligen följt tävlingen.

Artikeltaggar

Glenn OlssonRallyRally-VMSvenska rallyt

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.