Ledare: Låt landsbygden ladda före Stockholm

Ledare
PUBLICERAD:
Vänd för en gångs skull på perspektiven och satsa på utbyggd laddinfrastruktur för landsorten där det körs längst, innan städernas behov tillgodoses.
Foto: Helena Karlsson
Coronapandemins efterdyningar lär leda till många utmaningar när svensk ekonomi åter ska rulla i gång.

Politiker letar redan efter nya inkomstmöjligheter på skattesidan, och en del signaler den senaste tiden ger anledning till oro i landsorten.

Handelskammaren i Stockholm står bakom ett lobbyutspel som man kallar Omstartkommissionen. En stor del i innehållet handlar om hur näringslivet ska dra nytta av politikernas vilja till satsningar på miljöområdet. Bland annat talas det mångordigt och brett om satsningar på elförsörjning och transportinfrastruktur. Ett medel som nämns är tredubbling av bränslepriset för att styra om till framförallt elfordon, och att en sådan satsning sker utifrån storstadsområdena. I en bisats i debatten kring utspelet har någon konstaterat att landsbygden kan drabbas hårt av detta, men att det är ett "övergående problem".

Så går tongångarna således föga överraskande i huvudstaden. Risken är att bekväma politiker duperas att svälja betet.

Nyligen kom statistik som visar att boende i Sundbyberg kör 372 mil per år i bil medan människor i Hedemora åker 1168 mil. I Dalsland snittar invånarna på ungefär 800 mil där Färgelandaborna kör mest. Det säger en del om behovet av bil för pendling. Ett näst intill uttjatat faktum, men likväl något som hela tiden återkommer som ett problem för landsbygdens befolkning.

I de större städerna byggs nu laddinfrastrukturen ut i ganska hög fart, och det är även i städerna som de flesta av de dyra elfordonen finns.

Att landsbygden åter hamnar i strykklass när det gäller både laddmöjligheter som chanserna att skaffa elfordon är bekymmersamt. Möjligen tycks landsbygden likt Dalsland duga till gruvdrift där man utvinner mineral till de åtråvärda fordonsbatterierna.

Därför vore det lämpligt att vända på steken. Satsa på en utbyggnad av laddinfrastruktur för elfordon, men börja utanför städerna. Då slipper man det fiasko som utbyggnaden av fibernätet en gång blev. En satsning som lovades skulle gagna landsbygden, men som ändå kom städerna tillgodo i första hand.

Krydda anrättningen med någon slags ekonomisk fördel som gör att landsortsbor, som ofta tjänar mindre, har råd att köpa de dyra elfordonen. På så vis kan man snabbare fasa ut de fossildrivna äldre bilar som i hög grad finns just ute i landsorten.

Bygger man ut laddningsmöjligheterna utanför städerna får dessutom stadsborna möjlighet att ladda sina bilar när de ska till "landstället". En win-win-situation där landsbygden inte halkar efter!

Thomas Wallin

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.