Dalslänningen – en pigg 95-åring

Nyheter
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Några av jubileumstidningarna från senare tid när Dalslänningen fyllde jämnt vid 70, 80 och 90 år.
I morgon lördag den 18 juli är det på dagen 95 år sedan det första numret av Bengtsfors Tidning utkom. En nätt produkt på blott fyra sidor, och i sin första utgåva fylld med en blandning av lokala annonser, små notiser från bygden samt en hel del utfyllnad med världs- och riksnyheter.

I topp kunde man läsa om ett eskaderbesök i Kiel, sannolikt publicerat för att man hade tillgång till en bildkliché med de berörda fartygen.

Ändå var det en prestation av tidningens grundare Ernst Pehrsson att starta tidningen. Han hade faktiskt sin redaktion i Lilla Edet, och var en entreprenör som gav liv åt många lokala tidningar. En lokalredaktion öppnades med expedition i Bengtsfors cigarraffär, och tanken var givetvis att folk skulle kunna inhandla tidningen på plats i denna butik.

Så småningom kom familjen Skoglund in som ägare i början av 1930-talet. Pappa Waldemar och sonen Gordon höll i redaktörskapet ända till 1985 och utvecklade tidningen i hela Dalsland. Framförallt blev Dalslänningen även ortens tidning i Dals-Ed. Så småningom byggdes eget tidningshus i Bengtsfors och i dag har Dalslänningen lokalredaktioner i både Ed och Färgelanda.

Utveckling

Familjen Skoglund drev tidningen till 1985 då Stig Bertilsson tog över som ägare under 25 år. En period som präglades av stark expansion inte minst på tryckerisidan där såväl externa produkter som nya tidningar tillkom och Dalslänningen utvecklades med bättre tryck. Tidningen riktade denna period också blicken mot Högsäter och Färgelanda där den i dag har en stark position.

Några av jubileumstidningarna från senare tid när Dalslänningen fyllde jnt vid 70, 80 och 90 år.

2010 kom nästa skede på ägarsidan då NWT blev ny ägare. Det var ett viktigt steg för Dalslänningen att komma in i en stor koncern med alla de resurser inte minst på det digitala området som det nya ägarskapet gav.

Det är i dag ytterst få lokala småtidningar som klarar sig på egen hand. Även om Dalslänningen var och är en mycket stark lokaltidning, är koncerntillhörigheten en helt avgörande faktor för den fortsatta utvecklingen. Det gäller publicering såväl av redaktionellt material som den vikiga annonsmarknaden som blir alltmer digital.

Distribution

Det är inte bara på det digitala området som en stark ägare är betydelsefull. Distributionen av den traditionella papperstidningen har blivit ett allt större problem för tidningsbranschen i takt med att vanlig postutdelning minskar. Sedan förra året har NWT-gruppen ett eget distributionsföretag, NWT-direkt, som svarar för en stor del av utdelningen av koncernens tidningar.

Från jubileumet 1995.

Distributionen vid starten 1925 var förmodligen en svår nöt att knäcka redan då i ett Bengtsfors som av gamla bilder att döma var lite av en "vilda-västern-stad". Många barn fick chansen att tjäna lite pengar på att sälja lösnummer. En av dem var racinglegendaren Erik Berger född samma dag som tidningen kom ut första gången den 18 juli 1925. Sedan dess har det firats jämna år många gånger.

För fem år sedan hade Erik Berger och Dalslänningen ett storstilat 90-årsfirande med tusentals besökare i Bengtsfors centrum. Då beklagade vi att tidigare redaktören Gordon Skoglund nyss gått bort 97 år gammal och inte kunde delta i firandet. Nu är vi ledsna att Erik Berger inte finns kvar bland oss och kan fira 95 år, eller de 100 år som stundar 2025.

Den digitala tidningen

För en tidning är 95 eller 100 år ingen märkvärdig ålder. Dalslänningens koncernkollega Mariestads Tidning är exempelvis över 200 år och NWT är nästan lika gammal.

Gemensamt för tidningsbranschen har alltid varit utveckling och anpassning till tidens teknik. Under lång tid var pappers, sätteri- och trycktekniken en avgörande faktor för nyhetsrapporteringen. Papper och tryck är fortsatt av största betydelse, men hur tidningen görs har ändrat sig en hel del. Den digitala tekniken gör att läsarna kan ta del av texter på webben samtidigt som reportrarna skrivit klart. Det krävs inte många minuter mellan en händelse till publicering på www.dalslanningen.se eller via vår app.

I dag förtjänar bilden av papperstidningen at kompletteras med webbtidningen som i olika digitala former har en stor del av läsarandelen.

Det har för Dalslänningens del gjort att tidningen aldrig haft fler läsare än nu och heller aldrig haft så snabb nyhetsförmedling.

Läsare som inte använder de digitala kanalerna kan starkt uppmanas att göra det. Det finns oerhört mycket för prenumeranter att upptäcka på Dalslänningens webb som ger tillgång till snabba nyheter, sport och nöje och ett enormt utbud från alla tidningar i NWT media.

Konstig tid

År 2020 är en konstig tid att fylla 95 år. Covid-19-pandemin kommer för alltid att skriva in sig i historien, och något firande som vid 90-årskalaset 2015 går tyvärr inte att genomföra. Inte ens tidningen med sin redaktion är sig lik. Medarbetarna sitter utspridda på lokalredaktionerna och i sina hem för att minska smittriskerna. Bevakningen skiljer sig också en hel del åt mot normalt. Det blir annorlunda tidningar sett till både innehåll som sidantal. Ändå ser vi att läsandet ökar kraftigt framför allt på webben, vilket är mycket glädjande. Pandemin sätter sina spår just nu, och vi hoppas nog alla att den snart är över. Nu ser vi fram mot att få fira 100 om några år.

Thomas Wallin

Chefredaktör

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.