Hoppa till huvudinnehållet

Nya träbron lyftes på plats

Publicerad:
Reporter Thomas Wallin
Thomas Wallin
thomas.wallin@dalslanningen.se
 Träkonstruktionen lyftes smidigt på plats under onsdagsförmiddagen.
Träkonstruktionen lyftes smidigt på plats under onsdagsförmiddagen. Foto: THOMAS WALLIN

Onsdagen var en i all tysthet historisk dag i Skåpafors. Då lyftes den nya träbron på plats i södra delen av Svärdlång. Den ersätter en gammal brokonstruktion av sten och cement som det fanns oro för att en skulle falla samman.

13 meter träbro ger en ny förbidndelse, och publikplats vid Kanotmaraton.
13 meter träbro ger en ny förbidndelse, och publikplats vid Kanotmaraton. Foto: THOMAS WALLIN
Träbron kom på en lastbil från Åmåls kranar rattad av Anders Skoogh.
Träbron kom på en lastbil från Åmåls kranar rattad av Anders Skoogh. Foto: THOMAS WALLIN

Broövergången snett mitt emot Skåpaforskiosken används ofta som publikplats för massor av folk vid Kanotmaraton. Dessutom är det en förbindelse till en lägerplats och vandringsled för många. Markområdet ägs av Västkuststiftelsen. Sedan 2017 har bron stängts av då man befarade att den kunde rasa. Den revs 2019. Bengtsfors kommun ville dock få en ny bro på plats sedan det väckts kritik mot att bron försvann.

Byggd i trä

Bron är helt byggd i trä med tre stora limträbalkar i botten. Fridh & Hells Bygg AB i Bengtsfors har färdigställt den välvda konstruktionen och förberett. Under onsdagen lyfte personal från företaget tillsammans med Anders Skoogh från Åmåls kranar bron på plats. Det gick betydligt snabbare än rivningen av den gamla bron.

 På plats vid brolyftet fanns från vänster Bo Sanderberg, Västkuststiftelsen, Anders Skoogh, Åmåls kranar, Niklas Andersson, Fredrik Lundh och Martin Löwstedt från Fridh & Hell samt Crister Blüme destinationsutvecklare vid Bengtsfors kommun och Mikael Schagerström Fridh & Hell.
På plats vid brolyftet fanns från vänster Bo Sanderberg, Västkuststiftelsen, Anders Skoogh, Åmåls kranar, Niklas Andersson, Fredrik Lundh och Martin Löwstedt från Fridh & Hell samt Crister Blüme destinationsutvecklare vid Bengtsfors kommun och Mikael Schagerström Fridh & Hell. Foto: THOMAS WALLIN

Bron är 13 meter lång plus en del fundament. Träkonstruktionen kostar ungefär 250 000 kronor

13 meter träbro på plats.
13 meter träbro på plats. Foto: THOMAS WALLIN

Delad kostnad

– Efter en del arbete fick vi loss pengar från Jordbruksverket som täcker 60-70 procent av kostnaden. Kommunen svarar för 25 procent och Västkuststiftelsen för resten. Deras del innehåller markarbeten och det fortsatta underhållet, berättar Crister Blüme, destinationsutvecklare i Bengtsfors.

Crister Blüme destinationsutvecklare vid Bengtsfors kommun följde arbetet från vägen.
Crister Blüme destinationsutvecklare vid Bengtsfors kommun följde arbetet från vägen. Foto: THOMAS WALLIN

På plats fanns Västkuststiftelsens Bo Sanderberg:

– Jag har just rustat upp rastplatsen på andra sidan, och på några års sikt blir det kanske så att en cykelled passerar här, säger Bo.

Bo Sanderberg Västkuststiftelsen har nyligen rustat lägerplatsen på andra sidan bron.
Bo Sanderberg Västkuststiftelsen har nyligen rustat lägerplatsen på andra sidan bron. Foto: THOMAS WALLIN

– Det stämmer. När rondellen vid i Skåpafors blir klar är avsikten att det blir en gång- och cykelväg från viadukten i Bengtsfors som ansluter här, berättar Crister Blüme som arbetar mycket med utveckling av cykellederna i området.

–  Jättefint med en ny bro där många vill promenera över, konstaterade Carina Singh som på morgonen just höll på att öppna Skåpakiosken för dagen.
– Jättefint med en ny bro där många vill promenera över, konstaterade Carina Singh som på morgonen just höll på att öppna Skåpakiosken för dagen. Foto: THOMAS WALLIN
Bron är helt byggd i trä.
Bron är helt byggd i trä. Foto: THOMAS WALLIN

Med andra ord kommer den nya bron säkert att bli flitigt använd, även om det i år för första gången på mer än ett decennium inte blir något kanotmaraton som brukar få publiken att flockas.

Under många år var den gamla bron publikplats vid Kanotmaraton.
Under många år var den gamla bron publikplats vid Kanotmaraton. Foto: Mattias Modéen

Nästa år torde dock allt gå enligt planerna, och då blir det dessutom ett Kanotmaraton i omvänd riktning. Till dess han vandrare och andra fått en ny övergång vid den fina förbindelsen mellan Svärdlång och Laxsjön.

Jimmy Högberg och hans kollegor från Road building tog 2019 varsamt bort betongdelarna av den gamla bron när den revs. Det gällde att vara försiktiga så att inte fundamenten skadades.
Jimmy Högberg och hans kollegor från Road building tog 2019 varsamt bort betongdelarna av den gamla bron när den revs. Det gällde att vara försiktiga så att inte fundamenten skadades. Foto: Thomas Wallin
En andmamma med ungar övervakade brobygget.
En andmamma med ungar övervakade brobygget. Foto: THOMAS WALLIN
Änderna iakttog brolyftet och verkade inte störda.
Änderna iakttog brolyftet och verkade inte störda. Foto: THOMAS WALLIN

Artikeltaggar

Anders SkoogBengtsfors kommunCrister BlümeFridh & Hells Bygg ABJordbruksverketkanotmaratonNyheterSkåpaforsVästkuststiftelsen

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.