• idag
    3 juni
    13°
    • Vind
      1 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • torsdag
    4 juni
    17°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    5 juni
    17°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      2.8 mm
  • lördag
    6 juni
    14°
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      3.5 mm
  • söndag
    7 juni
    14°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      3.2 mm

Ledare: När kommuner blir publicister

Ledare
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
När mediernas granskning gör att det brinner i knutarna kan egna informationsresurser vara ett nyttigt redskap för makthavare för att påverka.
Foto: Roald, Berit
Kommuner med starka informationsresurser blir alltmer lika reklamfinansierade medier när man utnyttjar sociala nätverk för att basunera ut inte bara information, utan allt oftare sin agenda i skilda sammanhang.

Åmåls kommun tillämpade en intressant taktik härom dagen då det kommit den politiska ledningen tillkänna att kollegan Provinstidningen skulle publicera en artikel av stor offentlig vikt. I all hast kallades samman till informationsmöte och innan tidningen hann publicera den färdiga artikeln använde kommunen sin egen webbsida som verktyg för att förekomma och publicera en egen version.

Det är onekligen en intressant utveckling i tider när det talas om trovärdighet och fake news.

Frågan som är berättigad att ställa är om avslöjandet som PD nu gjorde, skulle ha kommit till allmän kännedom, om det inte var just för att det brann i knutarna. Det måste ha varit väldiga tillfälligheter som gjorde att kommunen förekom tidningen, bara timmar innan PD tänkt publicera.

Att det dessutom handlade om ett i huvudsak partipolitiskt ställningstagande som publiceras på en kommuns hemsida väcker ytterligare funderingar. Detta oaktat att sakfrågan i sig givetvis är tragisk och tråkig för inblandade personer.

Det finns fler exempel än Åmål på hur politiker ser på publicistisk verksamhet.

En politiker i Bengtsfors tog häromdagen till orda på ett socialt nätverk och anklagade Dalslänningen för att både censurera, vinkla och ta betalt för nyheter, varför kommunens hemsida istället rekommenderades för information.

Att påstå att en tidning censurerar är en tämligen grav beskyllning som kan diskuteras i ett annat forum. Det brukar vara så att tidningar censureras av myndigheter underställda politiker, vilket gör en politikers uttalande i sammanhanget intressant. Kanske är detta en policydiskussion som Bengtsfors kommun borde ventilera en aning, om uppfattningen är utbredd i politiska kretsar.

Klagomålet på att nyheter på webben kan kosta pengar, likaväl som att en tidnings prenumeration sedan hundratals år brukar kosta en slant, är märklig.

Tidningar med sina journalister måste ta betalt för sitt arbete till skillnad från viss annan media samt informatörers i allmänhet till egen fördel skrivna texter på webb och sociala nätverk. Inte ens i coronakrisens tider går det helt att tumma på det förhållningssättet, även om vi givetvis publicerar samhällsviktig information öppet. En övervägande del av hushållen i Dalslänningens spridningsområde prenumererar dessutom på tidningen och har därmed fri tillgång till allt låst material. Det är bara att aktivera sitt konto.

Coronakrisen gör inte tidningarnas situation bättre, likaväl som restauranger och annan handel har det mycket tufft. Att då inte ha förståelse för att även tidningar måste ta betalt, är jämförbart med att tycka att krisdrabbade restauranger ska lämna ut gratis mat varje dag.

Politikern insinuerade därtill att Dalslänningen uppbär presstöd, men så är inte fallet. Däremot kan det bli så att även vår tidning snart måste be om visst stöd för överlevnaden efter krisen, precis som många andra näringar. Än så länge litar vi till trogna prenumeranter och annonsörer.

Thomas Wallin

Chefredaktör

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.