• idag
    31 maj
    22°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    1 juni
    25°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    2 juni
    28°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • onsdag
    3 juni
    20°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • torsdag
    4 juni
    18°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm

Tankar inför helgen: Nu börjar festen

Familj
PUBLICERAD:
Stig-Arne Jacobsson. Kh. emeritus, Ed.
Foto: Anna Nyberg

Preludiet till påsk ekar genom Jerusalems små smala gator. Stor folksamling, alla bär på en förväntan.

Ute på gatan möter man nu vänner och grannar. Alla vill vara med då något händer. Det syns inga kulörta ballonger med snören i som barnen håller i handen men gröna palmkvistar i varje hand.

Folket har släppt loss. Karnevalstämning i luften. "Hosianna Davids Son!"

Under min tid på Gran Canaria, denna vinter, vinterhalvåret 2019 till 2020 pågick karneval i Las Palmas i tre veckor under februari Den karnevalen hyllade inte Jesus som red in i Jerusalem, utan mer hur vi människor behöver leva ut i fest och yra ibland.

Karnevalsfesten tog så småningom slut. En hel vecka tog det att montera ner byggnadsställningar och allt annat som hörde till.

Det var en märklig stämning att gå på Sankta Catalina torg, då allt plockades ned och känna tomheten, då allt var så tyst. Ingen musik inga rop inga extra matstånd.

Det är Palmsöndag, nu på söndag, den dag som lägger grund för påskveckan som i sitt innehåll kommer att stegras dag för dag, med skärtorsdag, då Jesus ligger till bords med sina lärjungar och äter påskalammet och de firar nattvard tillsammans, med Långfredag då Jesus korsfästs, dör och läggs i en grav, med Påskdagen då uppståndelsens under sker.

Denna påskvecka tar aldrig slut i tiden. Den återkommer år efter år och vi blir aldrig uttröttade på denna upprepning. Vi vill bli påminda om påskens innebörd år efter år. Under fyra dagar kommer kristendomens kärna att åskådliggöras. Skärtorsdagens ångest, tvivel och svek. Långfredagens lidande, smärta och ensamhet. Påskdagen med det stilla sörjandet och sedan glädjen och Annandagen då lärjungarna möter Jesus, den uppståndne.

För att komma in i påskens innersta hemlighet möter vi de svåra orden: Förlåtelse, försoning och skuld och om några dagar kommer vi på våra gator, på torg och i affärer att höra; Glad Påsk!

I coronadestruktionens spår, då du undrar om något någonsin kan bli som tidigare, kanske det är svårt att säga: Glad Påsk, men utifrån Jesus Kristus kan vi säga det. Utifrån Honom önskar vi alla en Glad Påsk.

Martin Luther fann, en sammanfattning i Romarbrevet, vad som gör människan glad och det var: Tro allena, "Sola Fide" Tro, på Jesus Kristus är den nåd som gör människan glad.

På sin åsneritt in i Jerusalem i dag är det sista gången Jesus möter detta folk. Kanske känner Han igen några människor från tidigare besök i Jerusalem men ett vet Han att alla dessa barn och vuxna är älskade av Gud. Jesus Kristus har tänt nådens sol i land efter land. Det skall vi fira i påsk. Det kan stämma våra hjärtan liknande karnevalsglädje med både sång och dans, liv och lust. (Bibelns ord har stor känsla för kroppens uttryckssätt.)

Världens Frälsare vänder dödsklagan i dans. Han tar av mig sorgens dräkt och kläder mig i glädje" Psaltaren 30:12. "Ära vare Fadern och Sonen och Den Helige Ande".

Stig-Arne Jacobsson

Kh. emeritus, Ed

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.