En förstudie ska visa vägen till hur området kring Håverud och infrastrukturen runt kanalområdet kan utvecklas. Vid årsskiftet ska den vara klar och efter det kan det bli frågan om mångmiljonsatsningar som ska lyfta hela Dalsland.
Kanal- och turistbolagen i Dalsland har tillsammans fått 700 000 kronor för att göra en förstudie.
– Det här handlar om två delar, dels om Håverudsområdet dels om infrastrukturen där DVVJ, Dal Västra Värmlands järnväg ingår, säger Johan Trollnäs, vd för Dalslands Kanal AB och Dalslands Turism AB.
Han fortsätter.
– Det vi kommer att göra är att titta på hur vi kan utveckla besökscentrat här i Håverud. Vi vet att många är intresserade av kanalen och vi vill lyfta hela området så att det håller hög internationell klass och skapa ett centrum där upplevelser kan börja och utgå ifrån. Sedan handlar det också om att skapa en bra infrastruktur genom Dalsland och lyfta övriga landskapet.
Regionen tung aktör
Det mesta av pengarna till förstudien kommer från Västra Götalandsregionen. Men även Melleruds och Bengtsfors kommuner har gått in med pengar till förstudien.
– Regionen är en tung aktör, som har aviserat satsningar på 65 miljoner kronor för området kring Dalslands kanal de kommande 15 åren, säger Stig Bertilsson, ordförande i kommunstyrelsen i Bengtsfors och även ordförande i kanalbolaget och styrelseledamot i turistbolaget.
– Det är därför som det är rätt läge att göra den här förstudien nu, fortsätter Johan Trollnäs.
Några konkreta exempel på vad man ska göra för att lyfta området vill Johan Trollnäs inte låsa sig vid i nuläget.
– Det är det som förstudien ska komma fram till. Här i Håverud kan det handla om att utveckla de lokaler vi har, eller att bygga nytt. Det vet vi inte än. Vi vill även ha en plan för finansiering innan vi presenterar det, säger han.
När det gäller infrastrukturen kan det till exempel handla om att utveckla sommartrafiken på DVVJ.
Johan Abenius, verksamhetsansvarig för DVVJ och projektledare för förstudien, tror mycket på satsningen.
– Många som besöker Dalsland och åker kanalbåt tar båten en väg och järnvägen tillbaka. Jag tror att det här går att utveckla mycket mer.
Abenius forsätter.
Klippiga Bergen
– När jag var i Klippiga Bergen för några år sedan fanns det en järnväg med tåg och restaurangvagn som körde fram i 20–30 kilometer i timmen på en sträcka av några mil upp i bergen. Det var jättemysigt. Man kan utgå från en sådan tanke när man tänker hur DVVJ kan utvecklas.
Summa summarum så hoppas aktörerna på att Dalslands kanal ska bli en ännu starkare motor för turistutvecklingen i landskapet och även angränsande områden mot Vänersborg/Trollhättan och upp till länsgränsen mot Värmland.
– Dalslands kanal är varumärket som vi vill bygga kring. Vi har sjöar, ett rikt kulturliv, industrihistoria och bra fiskevatten. Vi hoppas i förlängningen på effekter som fler turistföretag och fler företag i andra branscher, menar Johan Trollnäs.