Hoppa till huvudinnehållet

Telefonlur årets mest anmälda

Publicerad:
Mobilegroup, Viagogo och Klarna toppar anmälningslistan hos Konsumentverket hittills i år.
Mobilegroup, Viagogo och Klarna toppar anmälningslistan hos Konsumentverket hittills i år. Foto: Patrik Lundin / SvD / TT

Företaget Mobilegroup, vars löften om billiga abonnemang och gratis prylar visade sig bli dyrbart för kunder, toppar listan över de företag som anmälts flest gånger till Konsumentverket det gångna året.

Tidningen Råd & Rön har listat de nio företag som konsumenter anmält flest gånger till Konsumentverket i år.

Listan toppas av Mobilegroup, som under året bytte namn till Telefonihuset, som anmälts mer än 300 gånger. Företaget lovade kunder hos mobiloperatören Tre lägre mobilkostnader och gratis teknikprylar. I stället kom fakturor på 10 000–27 000 kronor.

Höga priser

Tvåa på anmälningstoppen hamnar biljettsajten Viagogo som säljer, och även köper, andrahandsbiljetter till evenemang.

Företaget har dragit på sig många anmälningar om falsk marknadsföring. Det har också kommit klagomål gällande höga priser, avgifter som tillkommit och svårigheter att komma i kontakt med företaget.

Från Klarna

Det tredje mest anmälda företaget är betalningstjänsten Klarna. Anmälningarna mot företaget har gällt att kunder vilseletts att tro att betalningsalternativet "konto" avsett direkt betalning från egna kontot när det i själva verket var en kontokredit från Klarna.

Betalsättet är nu omdöpt till "delbetalningskonto" för att tydliggöra att det handlar om en kontokredit.

Artikeltaggar

BedrägerierKonsumentKonsumentverketNyheterSverige

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.