Tankar inför helgen: Att följa Jesus

Familj
PUBLICERAD:
Torsten Wassenius.
Foto: Thomas Wallin

Inför 6:e sönd. efter Trefaldighet:

Gör gärna ett kyrkbesök i sommar!

Just nu pågår på många håll precis som i Steneby någon form av sommarkyrka. Det kan handla om musik i sommartid. Det kan vara servering i församlingshemmen. Det kan vara visning av gamla, fina kyrkbyggnader. Tyvärr vågar våra församlingar inte ha kyrkbyggnaderna öppna lika mycket som förr utan bevakning. Tyvärr är de gamla byggnaderna inte lika fredade, som vi gärna hoppas på. Vi vill ju att de gamla byggnaderna skall få förkunna sitt evangelium.

Just nu i sommartid handlar många av texterna om hur vi skall få ordning på våra liv och kunna göra de rätta prioriteringarna. Vad är egentligen viktigast i tillvaron?

Söndagens huvudtext - dagens evanglium Matt. 16:24-27 – ställer frågan: ”Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men måste betala med sitt liv?”

Det handlar om att följa Jesus. Kristna i alla tider har haft uppdraget att föra Kristi verk vidare. Jesus vill hjälpa oss att kunna vara hans efterföljare. Ordet efterföljelse är kommande söndags överskrift. Jesus vill att vi skall våga lita på hans löftesord. Han vet vad vi kan klara av. Hos honom finns möjligheterna. Där finns också tryggheten och glädjen. Vi får be med söndagens samlingsbön:

Helige Gud, som möter oss med ömhet och är oss lika nära som en mor när hon sköter om sitt barn, ge också åt oss den helighet som är barmhärtighet för världen.

För Jesu Kristi skull.

Amen.

Torsten Wassenius, Präst i Steneby

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.