Tankar inför helgen: Smak på det riktigt goda

Familj
PUBLICERAD:
Pastor Åge Eriksen
Foto: Conny Hultgren
Ofta blir vi skrämda och förvånade när vi läser och ser om all ondska i vår värld. Vi undrar, var kommer allt hat ifrån egentligen. Kan människan bära så mycket hat i sig?

Jag behöver inte säga mer om det för att du skall förstå. Inför denna helgen så läser vi i en av texterna där Petrus säger någonting om detta i Första Petrusbrevet 2:1-3.

1. Lägg därför bort all slags ondska, falskhet och förställning, avund och förtal.

2. Som nyfödda barn skall ni längta efter den rena, andliga mjölken, för att växa genom den och bli räddade.

3. Ni har ju fått smaka Herrens godhet.”

Mitt i fastetiden så får vi en stark förmaning och tillrättavisning om att ondskan är ingen väg att gå. Ej heller falskhet och förställning, avund och förtal. Allt det här har inget gott med sig. Det skapar avstånd mellan människor och det blir fiendskap och hat som växer fram i stället för omsorg, glädje, fred och tolerans.

När man har fått smaken på någonting som är gott så vill man ha det igen eller man har en fantastisk härlig upplevelse som övergår allt annat. Då söker man efter det och gör allt vad man kan för att finna tillbaka till den goda och varma känslan det var med just den där häftiga upplevelsen.

I dag säger Ordet att vi som har fått smaka Guds godhet skall och vill hålla oss till det. Allt annat är otänkbart egentligen. Guds godhet som visar sig genom hans gränslösa kärlek till oss där han inte älskar dig för vad du presterar så som samhället ofta byggs upp. Men Gud älskar dig för att du är den du är och för att Han vill ge dig av sin godhet.

Denna godhet får sin höjdpunkt igenom påskens budskap, där Jesus Guds son ger sitt liv för att du och jag skall få leva i all evighet hemma i himlen. Det här är kärlek! Det här är godhet! Det här är Gud!

Så ger det här Ordet oss ett val. Vi kan välja bort godheten och i stället ta del av ondskan och det som bryter ned oss själva och våra relationer. Eller vi kan välja det goda som är Gud och hans nåd och kärlek till oss som bygger upp oss till det som Gud hade tänkt för dig och mig. Ett liv i hans välsignelse och nåd. Inte ett problemfritt liv, men ett rikt liv i Guds gemenskap. Gud välsigne dig!

Åge Eriksen

Pastor i Bengtsfors Missionskyrka