• idag
    2 juli
    18°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      V
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    3 juli
    17°
    • Vind
      6 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    4 juli
    15°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      3.6 mm
  • söndag
    5 juli
    16°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      3.4 mm
  • måndag
    6 juli
    16°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      V
    • Nederbörd
      0.0 mm

Problem med utdelning men lösning i sikte

Nyheter
PUBLICERAD:
Inkörningsproblemen för det nya distributionsbolaget NWT-direkt drabbade en hel del av Dalslänningens läsare. Här är projektansvarig Göran Furgård och Stefan Ask i sorteringstagen.
Foto: Joachim Lagercrantz
Under en dryg en vecka med det nya distributionsbolaget NWT-Direkt har Dalslänningens läsare drabbats av många problem med distributionen av tidningen.

Bland annat i Färgelanda, Mellerud och delar av Bengtsfors har tidningen inte nått ut som den ska. I några fall har tidningsbuntar kommit för sent för att hinna med utdelning till följd av sorteringsproblem. Det har även drabbat återförsäljare av lösnummer. Under den gångna helgen arbetades det intensivt med att lösa problemet.

Telefonköer

Inkörningsproblemen har varit större än väntat och dessutom har många läsare som velat felanmäla sin tidning hamnat i långa telefonköer.

Stefan Ask, projektledare i det nybildade företaget, konstaterar att engagerade medarbetare gjort ett mycket bra arbete, men att problem ändå uppstått.

Distributionsflytten var omfattande. Man lämnade alla lokaler som nyttjats tillsammans med PostNord, fick en ny telefonleverantör för 350 distributörer, över 200 bilar byttes mot nya bilar och framför allt togs ett helt nytt datasystem i bruk. Till det nya datasystemet skulle 120 000 kunder, cirka 40 tidningstitlar och 220 000 adresser flyttas.

Inte nöjda

– När det gäller nya datasystemet har vi lyckats till 99 procent, och det är vi inte nöjda med, säger Stefan Ask.

– Vissa kunder som lagts in i systemet har av fortfarande okänd anledning haft status passiv vilket innebär att de inte visats i budboken. Märkning av buntar och sorteringen av adresserade tidningar var inte helt optimal, detta påverkar vart vi skickar tidningen och när kunden får sin tidning.

– Vi rättar och förbättrar varje dag för att komma till en nivå som vi kan acceptera, säger Stefan Ask som fortsätter:

– Det vi har gjort kan ses som en flytt från ett hus till ett annat över en natt, och allt ska se ut precis likadant ut efter flytten trots att husen är helt olika och att vi inte heller fick ta med alla saker.

– Nu ser vi fram mot en ny vecka där felen och samtalen kommer att vara färre. Vi ber verkligen om ursäkt till de kunder som drabbats, säger Stefan Ask.