Tankar inför helgen: Guds rike tar inte emot mutor.

Familj
PUBLICERAD:
Thomas Andersson S:t Petri katolska församling.
Foto: Privat
Jesus lyfte blicken, såg på sina lärjungar och sade:
”Saliga ni som är fattiga, er tillhör Guds rike…
Men ve er som är rika, ni har fått ut er glädje…”

Luk. 6:20 och 24

Jesu ”slättpredikan” i Lukasevangeliet påminner oss om en sak – Guds rike tar inte emot mutor.

I. Man kan aldrig muta sig till mänsklig värdighet. Varje människa äger en värdighet just som Gud skapelse.

Leo den stores julpredikan: ”Upptäck din värdighet, o kristna människa! Som delaktig i den gudomliga naturen skall du inte falla tillbaka till den gamla uselheten genom en vansläktad vandel!”

Rikedomen kan aldrig göra vår mänskliga värdighet större än vad den är och fattigdom kan inte göra den mindre än vad den är.

För oss vilar den ytterst på uppenbarelsen i Kristus. Gud som blivit människa, lik oss i allt utom i synden. Ytterst är det bara han som kan ge dess löften till den fattige och ropa dessa ve-ord över de rika. Och hos den korsfäste kan vi aldrig muta oss till en värdighet.

II. Vi kan inte muta oss till en plats vid Jesu hjärta, vare sig på höger eller vänster sida.

Jmf. Lärjungarna gjorde försök - Mark. 10:35 Jakob och Johannes, Sebedaios söner. ”Kan ni dricka den kalk jag dricker…?” Även om de kommer att göra det, ingen muta i världen förmår att ge oss företräde till Jesu högra och vänstra sida.

Rikedom och fattigdom. Ingen människa i världen kan rätt definiera vad de orden fullt ut står för. I så fall hade inte slättpredikan varit något problem för oss. Nu är den det. Den irriterar på något sätt mer än Matteus bergspredikan. Är jag inte för rik… nej, vägrar att bli en uteliggare… Gud är ju god. Det borde väl gå att resonera sig fram till en bra plats… jag sköter mig ju… osv.

Det går alltid att trassla in sig i begrepp som ”fattig i anden, och rättfärdighet” som hos Matteus, men inte här. ”Fattig eller rik” går inte att glida på betydelsen av. De definierades klart och tydlig av den hjälplösa och bortkastade skara som lyssnade till vad han sade till dem på slätten. Ingen muta kan förändra detta.

III. Vi kan inte muta oss till en bättre och mer rättvis värld.

Vi har nog alla en känsla av att världen har blivit lite mer hårdför sedan millenie-skiftet. Konflikterna råare och mer omänskliga. Och den obarmhärtighet som möter unga människor på nätet. Sådan människan är sådan blir hennes värld.

En bra eller dålig värld handlar till syvende och sist inte om hur bra eller dåligt ett politiskt program är. Den handlar om människans eget hjärta och hennes samvete.

Bara ett gott hjärta har förmåga att skapa en god värld.

Från 2:a Vat.konciliet, Gaudium et spes, "Att främja enheten hör till Kyrkans innersta natur eftersom hon i Kristus "är liksom ett sakrament som verkar vår förening med Gud och enhet människor emellan. Så visar Kyrkan världen att sann och yttre enhet har sin grund i hjärtats inre enhet, det vill säga i den tro och den kärlek som är grunden för hennes egen enhet."

Ett ont hjärta lär sig att muta, men då blir också samhället därefter.

Thomas Andersson, S:t Petri katolska församling.

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.