Hoppa till huvudinnehållet

Racingfantasten Bengt-Åce Gustavsson 50 år

Publicerad:
Reporter Mattias Modéen
Mattias Modéen
mattias.modeen@dalslanningen.se
Bengt-Åce Gustavsson i Säffle fyller 50 år.Han är fotograf och motorsportjournalist och är född och uppvuxen i Bengtsfors, där han bott i många år.Han var även en del av racinglegendaren Erik Bergers racingteam.
Bengt-Åce Gustavsson i Säffle fyller 50 år.Han är fotograf och motorsportjournalist och är född och uppvuxen i Bengtsfors, där han bott i många år.Han var även en del av racinglegendaren Erik Bergers racingteam. Foto: Mattias Modéen

Racingfantasten Bengt-Åce Gustavsson firar på lördag jämnt med en fest på Gammelgården

Det finns nog inget som Bengt-Åce Gustavsson inte vet om den lokala motorsporten i Dalsland eller om svensk racing i stort. Ända sedan början av 1990-talet har han varit aktiv på ett eller annat sätt, bland annat som fotograf och presschef i Erik Bergers racingteam. På lördag fyller han 50 år och firar med öppet hus i Gammelgårdens kaffestuga.

Bengt-Åce Gustavsson skyller delvis det stora motorintresset på Bengtsfors förre kommunalråd, Per Eriksson.

– Vi gick i samma klass i skolan. Han pratade racing hela tiden och när vi fick körkort var vi med och startade ett racingteam tillsammans 1990. Vi körde några år ihop, jag, Per och ytterligare några kompisar. Men vi fick aldrig några större framgångar.

I stället blev Bengt-Åce fotograf och började skriva om racing.

– Mitt första riktiga uppdrag var när jag blev fotoansvarig och sedan presschef för Skandinaviska Långloppscupen (SLC).

Presschef till Erik Berger

När sedan racinglegendaren Erik Berger bestämde sig för att göra comeback år 1997 blev Bengt-Åce Gustavsson teamets fotograf och presschef.

Bengt-Åce Gustavsson tillsammans med Erik Berger när denne fick ta emot diplomet från Guinness Rekordbok att han är världens äldste racerförare. Året var 2015 och Erik Berger var då 90 år.
Bengt-Åce Gustavsson tillsammans med Erik Berger när denne fick ta emot diplomet från Guinness Rekordbok att han är världens äldste racerförare. Året var 2015 och Erik Berger var då 90 år. Foto: privat

– Vi trivdes väldigt bra tillsammans och vår vänskap fördjupades allt mer. Jag följde honom på de flesta av de tävlingar han gjorde efter sin comeback. Jag fick också äran att skriva en bok om honom när han fyllde 90 år 2015 och var med och organiserade hela hans firande med rallysprint och hyllningarna längs med Storgatan där jag var konferencier och hans personliga fest där jag var toastmaster.

Själva firandet inleddes med avtäckning av minnestavlan av Dalsland Ring och att Bengt-Åces film om Dalsland Ring visades på biografen Odéon i Bengtsfors.

Första sociala företaget

2013 var Bengt-Åce Gustavsson med och startade upp Dalslands första sociala företag, Kooperativet Arbetsmyran, tillsammans med kompisen Mikael Blom.

– I samarbete med Arbetsförmedlingen tog vi hand om långtidsarbetslösa personer som fick möjlighet att arbetsträna i vårt stora kulturprojekt, skapandet av hemsidan www.svenskracing.se, där vi publicerade massvis med gamla racingresultat.

Racingintresset har även lett till flera andra uppdrag inom motorsporten. Bengt-Åce Gustavsson har suttit i Bengtsfors Motorclubs styrelse i 25 år och varit ordförande de senaste 10 åren.

Nyligen blev han också invald i Svenska Bilsportförbundets Racingutskott, där han i första hand ska sköta om hemsidan. Bengt-Åce Gustavsson är också presschef för den historiska racingserien (RHK) och sportvagnsmästerskapet (SPVM).

– Hela mitt liv kretsar egentligen kring racing, med kulturprojektet Svensk Racing som kronan på verket, säger Bengt-Åce Gustavsson.

Förra sommaren släppte han sin andra bok Historien om Gelleråsbanan och senare i år kommer den tredje racingboken, Super Saloon.

Racingens framtid

Men vad tror då Bengt-Åce Gustavsson om framtidens racing?

– Det är oundvikligt att det blir elbilar på sikt. Redan i dag finns en stor internationell klass med Formel E-bilar. Vi tävlar inte med el-bilar ännu i Sverige, men det kommer säkert inom några år. Utvecklingen via racingen behövs, för att utveckla den vanliga bilparken så att framtidens el-bilar blir både bättre, säkrare och miljövänligare. All större utveckling av bilar har alltid skett via motorsporten.

– Sedan kan jag tycka att det är synd om att det bara blir el-bilar inom racingen i framtiden. De låter ingenting. Motorsport ska upplevas med öronen också, inte bara med ögonen.

Artikeltaggar

ArbetsförmedlingenBengtsforsBillingsforsErik BergerFamiljFödelsedagarMotorPer ErikssonSvenska Bilsportförbundets Racingutskott

Så här jobbar Dalslänningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.